Hvorfor har vi mer motivasjon på skolen enn hjemme?
Jente, 15
Hvorfor har vi mer motivasjon på skolen enn hjemme? Altså når vi skal jobbe med oppgaver eller innleveringer.
Svar
Hei!
Så spennende spørsmål! Dette er nok "sant" for mange voksne også. På skolen/på jobben har vi folk å samarbeide med og som drar og pusher oss, og vi er vant til at vi skal jobbe når vi er der. Vi kan føle oss fornøyde med å ha vært nyttige og flinke når vi er ferdige med oppgavene for dagen, og så kan vi gå hjem.
Dere elever skal også gjerne ha karakterer eller god evaluering som "lønn", fra læreren mens dere er på skolen, og de som er på jobb motiveres kanskje en god del av inntekten de får. Dette er en ekstra "gulrot" for å gjøre det vi blir bedt om når vi er tilstede.
Når vi er hjemme, er vi ofte alene om å jobbe - det er ingen som ser oss, veileder eller klapper oss på skuldrene når vi har vært flinke. Og vi har ingen som vi kan diskutere med eller samarbeide med. Rundt oss har vi god mat, en sofa, TV kanskje, og i alle fall telefonen/PCen som "trekker" i oppmerksomheten vår. Da er det lettere å utsette jobben litt, eller tenke at det ikke er så nøye, for ingen ser likevel.
En annen ting er at vi gjerne vil skille mellom pliktene vi har på skole og jobb, og fritiden vår. Det er viktig å ha fritid til å gjøre noe som gleder og inspirerer oss, eller til å slappe av. Og fritiden tilbringes ofte hjemme. Da er vi ikke i "jobbemodus" når vi er der.
Nå i korona-tiden er det mange som må ha hjemmeskole eller hjemmekontor. Da kan det være, som du sier, vanskeligere å motivere seg for å jobbe. Det blir vanskeligere å skille mellom det som er fritid og tid for å jobbe, og vi kan føle oss ensomme og overlatt til oss selv. Det blir mindre inspirerende å ta fatt på oppgavene. Da er det nok viktig å forsøke å lage seg et slags skille, som kan "lure" oss litt.
For eksempel å lage seg en spesiell arbeidsplass, som bare brukes til skolejobbing, kan være lurt. Å stå opp til normal tid, gjøre seg i stand, spise frokost, og "møte opp" på den faste plassen kan gi en sterkere følelse av å være på skolen. Å ha pauser og chatte med klassekameratene i "friminuttene", kan også hjelpe på "skolefølelsen". Hvis det er vanskelig å få i stand et samarbeid om skoleoppgaver på egen hånd, kan det være lurt å be læreren om å lage grupper som skal jobbe sammen. Læreren kan "innkalle" gruppen digitalt, og sette i gang arbeidet. Slik kan vi kanskje få litt motivasjon til å jobbe hjemme også.
Lykke til!
Vennlig hilsen lærer/rådgiver, ungdomsskole, ung.no
Besvart: 4.2.2021
Oppdatert: 4.2.2021
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
