Fikk en feillevering kan jeg beholde varen?
Jente, 19
Hei. Bestilte tre varer fra en nettbutikk. Mottok tre varer, men kun to av de hadde jeg bestilt. Fikk altså en feil vare. Har sendt nettbutikken en e-post ang. det. Men spørsmål mitt er, må jeg returnere varen som jeg ikke bestilte, eller får jeg beholde den (kostnadsfritt)? Fikk det en gang tidligere (annen nettbutikk), men lurer på om det er en felles praksis.
Svar
Hei.
Det er et prisipp i norsk kontraktsrett som kalles lojalitetsplikten. Prinsippet går ut på at begge parter både før, under og til en viss grad etter kontraktsforholdet plikter å opptre noenlunde lojalt i forhold til hverandre og ikke i urimelig grad undergrave den annen parts interesser i kontraktsforholdet, som følge av den tillit som partene har vist hverandre ved å inngå juridisk bindende avtale med hverandre.
Du må nok sende tilbake den andre varen dersom nettbutikken krever dette. Men de kan ikke kreve at du betaler for frakten. Dersom de ønsker å få tilbake den andre varen, må de betale frakt eller evt. sende deg ferdigfrankert returemballasje.
Hvis de ikke betaler returen selv, kan de i utgangspunktet ikke forlange at du sender den tilbake.
En fordring i Norge foreldes etter 3 år, det betyrat har de ikke oppdaget feilleveringen, men oppdager det på et senere tidspunkt og innen for en tre års periode kan de kreve at du betaler for varen / sender den tilbake.
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 21.7.2023
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål