Spørsmål og svar

Har fått samme varer to ganger- kan jeg beholde begge pakker?

Jente, 18

Jeg bestilte en del varer fra en butikk, nokså lojal kunde der for å si det sånn. Dermed her om dagen så fikk jeg pakken min i posten, alt var som det skal! Supert! Men jeg fikk etterpå en melding fra posten at jeg kunne hente en pakke på postkontoret. Jeg blir jo underlig å stiller meg spørsmål om min shopping avhengighet har gått over styr, men jeg går å henter den.. Det er for søren med samme innholdet, så nå har jeg dobbelt opp med alt. Vet det er uetisk å ikke si noe til nettbutikken, men har jeg plikt til å varsle?

Svar

Hei Jente 18 år.

I Norge finnes det en 3 års foredelsesfrist, det betyr at butikken kan kreve betaling for en vare som de har glemt å fakturere deg for i opp til 3 år etter varen er solgt.

Samtidig er det et prinsipp i norsk kontraktsrett som kalles lojalitetsplikten. Prinsippet går ut på at begge parter både før, under og til en viss grad etter kontraktsforholdet plikter å opptre noenlunde lojalt i forhold til hverandre og ikke i urimelig grad undergrave den annen parts interesser i kontraktsforholdet, som følge av den tillit som partene har vist hverandre ved å inngå juridisk bindende avtale med hverandre.

Vi anbefaler at du sender butikken en e-post og gjør de oppmerksom på at de har sendt deg for mange varer og etterspør emballasje så du kan refundere varene. Da slipper du for å ha dårlig samvittighet.

Lykke til!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 29.2.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål