Spørsmål og svar

Kan en arbeidsgiver utsende dokumenter på vegne av arbeidstaker?

Gutt, 19

Kan arbeidsgiver utsende dokumenter på vegne av deg til signering av en salgsavtale uten tillatelse fra arbeidstaker?

Svar

Hei,

Det er vanskelig å gi et konkret svar på spørsmålet ditt, siden jeg ikke vet mer om saken. Men på generelt grunnlag kan ikke en arbeidsgiver inngå avtaler på vegne av sine arbeidstakere, uten at de aktuelle arbeidstakerne har gitt sin tillatelse til det. En arbeidsgiver kan som utgangspunkt heller ikke sende ut dokumentasjon på vegne av sine arbeidstakere, uten at dette først er avtalt.

Hvis du ønsker et mer konkret svar, så vil jeg anbefale deg å kontakte Arbeidstilsynet. Du finner kontaktinformasjon til Arbeidstilsynet på deres nettsider her.

Hilsen juristen, ung.no

Besvart: 10.2.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål