Rakk ikke flyet, flyselskapet kansellerte derfor returbilletten min.
Gutt, 20
Hei. Jeg forsov meg slik at jeg mistet flyet mitt hjem til jul. Jeg var på flyplassen før flyet hadde gått, hadde kun handbagasje, men innsjekkingen var stengt.(Fikk ikke kontakt med online-innsjekkingen på vei til flyplassen). Jeg måtte kjøpe ny billett til neste dag. Dette var kjedelig nok, men når jeg no skulle bruke returbilletten min, sier flyselskapet at siden jeg ikke møtte til flyvningen før jul, kan jeg ikke benytte meg av returen heller. Altså måtte jeg betale for ny billett no også. Kan virkelig flyselskapet gjøre dette? Jeg har jo betalt for returen. Er dette vanlig praksis hos alle flyselskaper? Har jeg noen rettigheter? f.eks gjennom reiseforsikringen? Bør jeg ta kontakt med forsikringsselskapet?
Svar
Hei!
Forstår godt at dette er en utrolig kjedelig situasjon å havne i. Men det er dessverre ikke uvanlig at enkelte flyselskap kan kansellere returreisen din, dersom du ikke rekker flyet ved avreise. Grunnen til dette er fordi at dersom man bestiller en tur/retur-billett samlet, så blir dette sett på som en sammenhengende reise. Rekker man ikke det første flyet, så blir også de neste flyene i den "sammenhengende reisen" kansellert.
Men uansett: Dette må flyselskapet informere deg klart og tydelig om idet du bestiller billettene. Hvis du ikke kan huske at du har fått denne informasjonen, kan du klage til flyselskapet og be om refusjon for returbilletten, og eventuell erstatning for det du måtte betale i tillegg for ny billett.
Hvis flyselskapet mener at du da har fått denne informasjonen da du bestilte billettene, kan du be dem om å bevise dette.
Dersom denne saken ikke løser seg eller blir avklart, kan du sende inn saken til Flyklagenemnda . De kan behandle saken din gratis og fatte en avgjørelse.
Alternativt: Ta gjerne en prat med reiseforsikringa di også. Det er vanskelig å si om de kan dekke dette, siden det kan være forskjell på forsikringsavtaler. Men absolutt verdt å undersøke.
Lykke til!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 9.1.2023
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål