Bare fordi jeg er 14 betyr vel ikke det at jeg er en samfunns-feil?
Jente, 14
Hei.. d som er greia her er at familien min er sarkastisk, nesten uvennlig mot meg, og søskene mine er slemme mot meg, og grunnen til det: Jeg er fjorten år. Det som irriterer meg er at hver gang jeg gjør det tydelig på at jeg er uenig i noe, så svarer de «slutt å tro at du alltid har rett. Du forstår ingenting, din fjortis» Og d gjør meg forbanna. jeg er ikke i nærheten av det jeg vil kalle en typisk fjortis. Jeg hadde ved et uhell 3 kjærester i løpet av et halv år (de var idioter) Og så kalte en annen meg for hore. sa det til moren min, men hun bare lo og sa «så? sikkert bare pga at du hadde flere kjærester, fjortiser vet ikke hva forhold er engang» Søsteren min sparka meg og på kort avstand trykte en fotball mot nesen min som førte til masse blødninger og en kraftig forslått nese. foreldrene mine gjorde ikke noe. De bare sier at jeg overdriver fordi jeg er fjortis. Bare fordi jeg er 14 betyr vel ikke det at jeg er en sammfunnsfeil??? Jeg forstår ikke hva faan har jeg gjort?
Hei!
Jeg forstår at dette er vanskelig for deg!
Det er vanskelig når en føler at en ikke blir forstått og at en ikke blir tatt på alvor.
Søsteren din ikke lov til å slå deg!
Kan du snakke med foreldrene om dette en dag det er rolig hos dere og at dere har god tid? Kanskje kan du si at det er noe viktig du vil snakke med dem om?
Hvis du klarer å være rolig, og også snakke med rolig, vanlig stemme, kan det være at de lytter og tar deg på alvor.
Kanskje kan du innlede med å si at du ønsker å snakke først og at du kan snakke ferdig, og så kan de snakke. Da slipper det å bli sånn at en snakker i munnen på hverandre.
Forklar hvordan du opplever situasjonene hjemme, vis med eksempler, slik du gjør her. Hvis du klarer å stille spørsmål i stedet for å anklage de, kan det være at de forstår mer hvordan du har det.
Kanskje kan du spørre hva dere skal gjøre med dette?
Kanskje kan du spørre om det er mulig at dere tar hverandre på alvor alle sammen, og at de ikke alltid legger det på din alder?
Det er også viktig at du forklarer hva som egentlig skjedde når søsteren slo deg.
Hvis dette er vanskelig, kan du snakke med helsesykepleier på skolen når skolen begynner igjen.
Hvis det er vanskelig å forklare kan du vise utskrift/skjermbilde av det du har skrevet og svaret her. Da slipper du å si så mye til å begynne med.
Du kan snakke med en fagperson på helsestasjon for ungdom. Sjekk kommunens hjemmeside for informasjon om åpningstid og eventuell timebestilling.
Du kan også ringe hjelpetjenester. Se artikkelen under her.
Jeg håper dette er til hjelp for deg og jeg ønsker deg alt godt!
Hilsen helsesykepleier, ung.no
Besvart: 31.7.2021
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål



