Spørsmål og svar

Fikk ikke den frisøren jeg bestilte, hva er rettighetene mine?

Jente, 17

Hei! Jeg er jente på 17 år og trenger hjelp med noe som skjedde da jeg bestilte frisørtime via Fixit-appen. Jeg skulle bestille time hos min faste frisør og jeg trykket på henne i appen som vanlig. Jeg dobbeltsjekket flere ganger at det var riktig før jeg bestilte ettersom jeg er relativt ny til å bestille selv. Men da jeg kom til frisørtimen så var det en annen frisør som var blitt bestilt. Jeg ble overrasket siden jeg hadde ikke planlagt å bytte frisør. Jeg er veldig sikker på at det ikke var jeg som trykket feil. Jeg mistenker at det kan ha vært en teknisk feil i appen som kanskje noe feil synkronisering eller at den ikke registrerte valget mitt riktig, selv om det så sånn ut. Jeg endte opp med å betale 815 kr for en behandling jeg ikke hadde ønsket å bestille med den frisøren. Har jeg noen rettigheter i en sånn situasjon? Kan jeg kreve pengene tilbake eller få en ny time hos riktig frisør? Er det noen lover jeg kan vise til hvis jeg vil klage? Tusen takk for hjelpen!

Svar

Hei!

Takk for at du skriver til Ung.no!


Så kjedelig å høre at du ble misfornøyd etter frisørtimen.


Når du bestiller time hos en frisørsalong, og velger en bestemt frisør, så skal det også være den personen som klipper deg. Det er den avtalen du har inngått. I situasjonen du beskriver er det litt vanskelig å vite akkurat hva som gikk galt, men hvis det var en teknisk feil (for eksempel i bestillingssystemet), så er det enten frisørsalongen eller Fixit (hvis du brukte den appen) som kan være ansvarlige for det. Det finnes ingen konkrete lover som sier akkurat hva som gjelder i denne typen situasjon, men det finnes en generell regel om at avtaler skal holdes slik de ble inngått. Det betyr at du skal få det du har bestilt, altså en time hos den frisøren du valgte.

Det beste i slike situasjoner er å si ifra med én gang, altså før klippingen startet. Da har salongen en mulighet til å rette opp i feilen der og da. Når du først har blitt klippet, er det vanskeligere å klage i etterkant, siden tjenesten allerede er utført.

Men! Hvis du ikke er fornøyd med hvordan håret ble klippet, har du likevel rett til å si ifra. Du kan ta kontakt med salongen og forklare hva du er misfornøyd med, og be dem rette opp i det. Det er lurt å gjøre det så raskt som mulig etter timen.


Når det gjelder at du fikk feil frisør, kan det være smart å kontakte enten salongen/Fixit, forklare hva som skjedde, og høre om dere sammen kan finne en løsning.

Håper dere finner en løsning!

Vennlig hilsen Forbrukerrådet i samarbeid med Ung.no

Besvart: 24.6.2025

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål