Hva er vitsen med å ha forsikring når du aldri får hjelp?
Gutt, 19
Hva er vitsen med å ha forsikring når forsikringsselssapene aldri hjelper deg?
Svar
Hei!
Ut ifra det du skriver, tipper jeg at du har fått avslag hos et forsikringsselskap etter at du ba om hjelp.
Det er frustrerende!
Da opplever man at forsikringen man har betalt for, er bortkastet.
Forsikringsselskapenes vilkår bestemmer når og hvordan de skal hjelpe en kunde (også kalt en forsikringstaker).
Ikke alle kunder har en sak som gir rett til utbetaling.
MEN! Noen ganger er man rett og slett uenige med forsikringsselskapet.
Du mener kanskje at vilkårene gir rett til utbetaling, men forsikringsselskapet sier nei. Hva gjør du da?
I første omgang kan du klage skriftlig til forsikringsselskapet.
Hvis det ikke løser saken, kan du klage til Finansklagenemnda.
Finansklagenemnda (FinKN) er et klageorgan som behandler klagesaker mot banker, forsikringsselskap, inkassoselskap og andre finansselskap.
Finansklagenemnda besvarer generelle henvendelser fra forbrukere på både telefon 23 13 19 60 (kl. 13:00–15:00) og e-post post@finkn.no. For mer konkrete svar må det registreres en klagesak for vanlig oppfølging.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Besvart: 16.9.2025
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål