Spørsmål og svar

Sjef gir meg ikke tilgodelapp for mangelfulle smykker, mens kundene får det

Jente, 18

Hei, jeg jobber hos maanesten som er en smykkeforhandler i Skandinavia! Smykkene er laget av sølv og er blitt gullforgjyldt noe som gjør at nesten alle varene vi selger mister farge og derfor blir en reklamasjons sak! Vi har 2 års reklamasjonstid til kunder om noe skulle miste farge og de kan velge om de vil ha tilgode lapp eller få ny vare! Men sjefen mener at det er en regel at vi ansatte ikke kan få tilgode lapp om noe vi har kjøpt blir ødelagt eller reklamerbart! Noe jeg synes er veldig urettferdig da jeg mener at vi burde ha like muligheter som andre kunder! Penger er penger og jeg kan ikke noe for at det sltid blir ødelagt! Å jeg vil ha tilgode lapp istede for en ny vare! Er dette i det heletatt låv?

Svar

Hei Jente 18 år.

Du har rett til de samme rettighetene som kundene hvis du har betalt for smykkene, selv om du kanskje har fått rabatt. Tilgodelapp er ikke lovregulert, men forbrukerkjøpsloven gir kunder rett til å få pengene refundert dersom de ikke får en ny vare umiddelbart ved reklamasjon. Refusjon av penger er en sterkere rettighet enn tilgodelapp, så det er rimelig å be om pengene tilbake i stedet for å få dem låst til en tilgodelapp.

Diskusjon med ledelsen
Du kan vurdere å ta opp saken med HR eller ledelsen. Forklar situasjonen din og hvorfor du mener at du bør ha samme rettigheter som kundene eller få pengene refundert. Du kan også be de ta kontakt med Forbrukerrådets veiledningstelefon dersom de ikke kjenner til rettighetene: Kontakt oss – Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)

Skriftlig dokumentasjon
Sørg for at eventuelle krav eller tilbakemeldinger du gir til ledelsen er skriftlige, slik at du har dokumentasjon på saken.

Ta saken videre
Dersom du ikke får det du har rett til kan du faktisk ta saken videre til Forbruketilsynet. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Forbrukertilsynet - Et enklere og tryggere samfunn for forbrukerne

Håper dette gir deg en bedre oversikt over situasjonen og hva du kan gjøre videre.

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 19.8.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål