Spørsmål og svar

Får ikke kastet søppel, utleier er treg med retting

Jente, 20

Jeg er rullestolbruker og bor i en blokk hvor det er to veier inn til søppelrommet. Den ene veien er fra bakkenivå, og den andre krever at man går to etasjer trapper. Låsen til døra på bakkenivå har vært ødelagt siden januar og jeg har vært avhengig av hjelpen til fremmede for å få kastet søppel. Jeg har sagt ifra mange ganger, men det har ikke blitt fikset enda. Etter mye masing fikk jeg beskjed 25.2 om at det er en ledning på vei i posten som kanskje vil kunne fikse låsen på døra, men da jeg spurte om hvor lang tid det ville ta hadde de ingen svar. Hva er rettihetene mine i en slik situasjon? Føler ikke at de opretholder sin side av kontrakten når jeg ikke har tilgang til søppelrom. Kan jeg heve den om dette fortsetter? Har bindingstid på ett år så kan ikke si opp på vanlig vis. Er det evt noe annet jeg kan gjøre? Vil ikke bo ett sted hvor jeg ikke får kastet søppel. Utleier var informert om at jeg er rullestolbruker før jeg signerte kontrakten om det er relevant informasjon.

Svar

Hei.

Dette høres ut som en veldig frustrerende situasjon, men det er trolig ikke tilstrekkelig grunnlag for å heve leieavtalen.

Du kan dog kreve at utleier retter forholdet, ved å sørge for at døren lar seg åpne. Det ser det ut til at utleier holder på med, men det tar lang tid.

Fram til døren blir satt i stand, må situasjonen for din del avhjelpes på annet vis. Du burde påpeke for utleier at utleier var kjent med at du er rullestolbruker før avtalen ble inngått, at utleier per nå ikke leverer til deg de fellesarealene som du etter avtalen skal kunne bruke, og at utleier må tilrettelegge for at du får kastet søppel på en måte som er hensiktsmessig for deg, for naboene dine, og for utleier, fram til døren til søppelrommet kan brukes som normalt igjen.

Akkurat hva som er et egnet midlertidig rettingstiltak, er vanskelig å si. Det vil dessverre trolig måtte innebære at noen andre bistår deg med kasting av søppel. Dersom utleier ikke vil, eller får til, dette, vil jeg anbefale deg å alliere deg med en nabo, slik at du i alle fall får løst det praktiske problemet. Avhengig av hvor smidig, eller ikke, dette kan løses, kan problemet trolig også være verdireduserende, slik at du kan kreve et beskjedent prisavslag fra utleier.

Du skriver at utleier ikke svarer deg om når døra vil bli satt i stand igjen. Utleier plikter å rette "innen rimelig tid". Dersom det er nødvendig med en del som må sendes per post, er det noe man må regne med. Men det framstår også som om utleier ikke helt vet om ledningen som sendes vil kunne fikse døra. Dersom utleier ikke retter innen rimelig tid, kan du som leieboer selv besørge retting, for utleiers regning, såfremt retting ikke vil medføre urimelig kostnad eller ulempe for utleier. Jeg vil anbefale deg å gi tydelig beskjed til utleier om at du krever å holdes oppdatert om tidslinjen fram til forventet rettetidspunkt, og at du selv vil innhente tilbud på retting fra egnet fagperson dersom utleier ikke kan tilsikre at retting vil finne sted innen rimelig tid, med en forklaring om hva og hvorfor retting enda ikke har skjedd, med henvisning til husleielovens § 2-10.

Med vennlig hilsen Leieboerforeningen i samarbeid med Ung.no.

Besvart: 13.3.2025

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål