Spørsmål og svar

Jeg er redd for å spy

Jente, 17

Jeg føler med engang jeg blir kvalm må jeg spy. Hvis jeg tror jeg må spy starter jeg å skjelve og få enda sterkere symptomer som leder til panikkanfall. Keg har så sterk fobi for å spy at dette påvirker forholdet mitt og hverdagen og livskvaliteten min. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre? Jeg har prøvd eksponering og vil prøve å få meg selv til å spy men får det ikke til siden er så redd for det. Med engamg jeg våkner om natten tror jeg at jeg må spy og blir helt slått av falske angst symptomer, kjæresten min aner ikke hvor tøft dette er for meg og hvor mye det faktisk påvirker hverdagen min. Dette får meg til å tro jeg ikke klarer å drikke mer, dra på skole og ha et vanlig liv uten å ha tankene jeg har. Jeg vil kjøpe meg en motorsykkel og kjøre vekk hver gang jeg føler jeg må spy men det er urealistisk

Hei kjære deg,

Dette høres veldig krevende ut for deg! Jeg forstår at dette har blitt en frykt for deg som har tatt mye av fokuset i hverdagen din.

Vet du hva som gjør at du blir kvalm?

Kvalme og magevondt kan være et symptom på angst. Når vi blir kvalme så aktiveres et behov for kvitte seg med noe - enten at man må kaste opp eller gå på toalettet. Dersom vi må kaste opp så kan vi sjelden styre det - det ordner kroppen opp i selv.

VI kan likevel fremprovosere oppkast.

Hjernen vår skiller ikke alltid mellom hva vi er redd for og hva vi tenker på er farlig. Det betyr at tankene dine kan gi deg symptomer på angst - og da er du litt fanget i en spiral som uansett hva du gjør kan gi deg kvalme.

Mitt beste råd til deg er å tenke at å spy ikke er farlig. Det er ubehagelig men det er ikke farlig. Dette er tanker du må øve deg på å tenke og bruke litt tid på å tenke slik at du etterhvert får et mer avslappet forhold til frykten din.

VIdere bør du gå til fastlegen din og få en undersøkelse av om det er noe som gjør at du blir så kvalm så ofte. Dette for å utelukke at det har noen fysiske forklaringer. Videre bør du snakke med helsesykepleier mot angsten din.

Det er også en del tiltak du kan gjøre som hjelper mot kvalme. Det er å spise noen tørre kjeks, drikke litt -ofte og i små mengder, spise noe med litt salt i som holder på væsken og som forebygger kvalme.

Jeg legger også ved noen artikler til deg!

God klem til deg

Hilsen psykiatrisk sykepleier

Besvart: 27.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål