Kom til å selge en piratkopi - hva kan jeg gjøre?
Jente, 17
hei, jeg solgte en caps på tise en goorin bros caps til 250kr jeg fikk den i gave av min tante for litt over et halvt år siden. Når damen som kjøpte den fikk den sa hun den var fake det viste seg å være riktig men dette var ikke noe jeg visste. Nå sier hun at hun vil rappotere meg selvom jeg sier hun bare kan få den gratis. Jeg har solgt den igjennom appen så jeg får ikke penger før hun godskjenner den innen 24 timer. Hun nekter å godskjenne den så jeg kan heller vippse hun pengene tilbake noe hun først var enig i men mener hun skal rappotere om hun ikke får pengene inne 24 timer. Det er ikke mulig for meg å vippse hun pengene om jeg ikke har fått de engang! jeg vet ikke hva jeg skal gjøre og har forklart til hun at jeg ikke hadde noen anelse om at den var falsk da hadde jeg ikke solgt den! jeg stresser skikkelig vet ikke hva jeg skal gjøre!
Svar
Hei.
Dersom hun ikke har betalt for den er det som du selv skriver ikke mulig å vippse henne pengene. Du kan evt skrive til Tise sin kundeservice og høre om hvordan man kan løse dette: Send oss en henvendelse – Tise
Du kan forklare til Tise at capsen ikke var som kunden forventet og at dere er blitt enige om at hun kan få den gratis. Du kan høre om hvordan de kan fjerne godkjennelsen. Du kan evt. legge frem dokumentasjon på at dere er blitt enige om at hun skal få capsen gratis. Du må forklare selger at hun kan ikke kreve refusjon for noe hun ikke har betalt for i utgangspunnktet og dersom hun har tenkt seg å beholde capsen må hun godkjenne kjøpet. Dersom hun har lagt ut, men de ikke blir utbetalt til deg før hun godkjenner kjøpet må du forklarte dette for Tise, så de kan tilbakeføre pengene til henne.
Dersom hun ikke ønsker å gjennomføre salget skal hun i prinsippet sende capsen tilbake. Du må avvente å se om hun rapporterer deg til Tise. Dersom hun rapporterer deg kan de som det verste utestenge deg fra plattformen.
Håper det ordner seg.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 19.6.2023
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål