Gjelder oppsigelsestiden når kontrakten har løpt ut?
Jente, 19
Hei! Jeg har nå snart jobbet i kommunehelsetjenesten i 2 år annen hver helg.. og har inntil nå hatt en gyldig arbeidsavtale, men nå har jeg fått jobbtilbud et annet sted, som jeg ønsker å takke ja til. I den tidligere kontrakten min står det at jeg har en oppsigelsestid på 3 måneder, men denne kontrakten gikk ut 29.desember 2024. Gjelder fortsatt dette da kontrakten ikke lengre er gyldig? Og hvordan leverer man inn en oppsigelse?
Svar
Hei, og takk for at du tar kontakt.
Ut fra det du skriver, så forstår jeg det slik at du har hatt en arbeidsavtale som vært tidsbegrenset frem til 29. desember 2024.
Når man er ansatt i et midlertidig arbeidsforhold hvor det er en dato for når avtalen går ut, er det normale at arbeidsforholdet opphører på det tidspunktet som står i avtalen. Dette betyr at arbeidsforholdet normalt sett avsluttes, og at det ikke løper noen oppsigelsestid når arbeidsavtalen har løpt ut.
Du skriver ikke noe om du fortsatt arbeider i kommunehelsetjenesten, men jeg antar det siden du lurer på hvilken oppsigelsestid du har nå når arbeidsavtalen har løpt ut.
Når du fortsetter å arbeide i forholdet etter at den tidsbegrensede arbeidsavtalen har løpt ut, følger det av arbeidsmiljøloven § 14-6 (3) at du er fast ansatt, med mindre arbeidsgiver gjør noe annet overveidende sannsynlig. Dette betyr at siden du ikke har fått noen ny avtale, så er du å anse som fast ansatt. Arbeidsgiver må eventuelt bevise at du ikke har ansettelse der lengre.
Hva med oppsigelsestiden?
Det er grunn til å tro at oppsigelsestiden vil være den samme som i arbeidsavtalen som har gått ut siden det ikke er laget noen ny avtale. Det kan være at siden du har fortsatt å arbeide, at det kan forstås slik at det er en videreføring av arbeidsavtalen som har gått ut med de samme oppsigelsestid. Men da er vi inne på tolkning av avtalen, og arbeidsmiljøloven sier ikke noe om akkurat dette. Jeg kan dessverre da ikke svare på om det blir 3 måneder eller 1 måned. Etter arbeidsmiljøloven er oppsigelsestiden 1 måned dersom ikke noe annet er avtalt.
Hvordan levere en oppsigelse:
Dersom du selv sier opp, gjelder ingen spesielle formkrav, bortsett fra at oppsigelsen skal være skriftlig.
Vi anbefaler likevel at oppsigelsen leveres personlig til arbeidsgiver eller sendes rekommandert, for å unngå tvil eller uenighet om du faktisk har sagt opp, og eventuelt når oppsigelsen skjedde.
Du kan også lese mer om dette her på temasiden vå om oppsigelse. Du finner informasjonen under "Hvordan en oppsigelse skal foregå?" og "Fra arbeidstakers side".
Hva du kan gjøre videre:
- Snakk med din arbeidsgiver: Dette er et spørsmål som jeg anbefaler at du tar opp med din arbeidsgiver. Dersom du har 3 måneder oppsigelsestid, kan du og arbeidsgiver bli enig om en kortere oppsigelsestid. Men dette kan bare avtales etter at du har gitt din oppsigelse. I mange tilfeller blir man enig dersom man prater og har en god dialog rundt dette.
- Snakk med din tillitsvalgt/fagforening: Du kan få bistand og råd fra din tillitsvalgt, eller at du tar kontakt med din fagforening om du er medlem. De kan både hjelpe til med vurdering av dette med oppsigelsestid, og være til hjelp dersom du og arbeidsgiver ikke blir enige om hvilken oppsigelsestid som blir rett her.
Lykke til!
Hilsen Arbeidstilsynets svartjeneste i samarbeid med ung.no
Vær oppmerksom på at vårt svar i denne tjenesten kun er veiledende kortinformasjon. Har du flere spørsmål om arbeid kan du også ringe eller chatte med Arbeidstilsynet.
Besvart: 24.1.2025
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål