har jeg rett til å bruke egenmelding når jeg jobber fast turnus?
Jente, 20
Hei, jeg har et spørsmål om egenmelding og folketrygdloven. Jeg jobber deltid som pleiehjelper på et sykehjem, og har fast helgevakt hver fjerde helg. Nå sier avdelingslederen at jeg ikke har rett til å bruke egenmelding fordi det er mer enn to uker mellom hver vakt. Men dette var aldri et problem på det forrige sykehjemmet jeg jobbet på. Jeg har jo fast turnus, og sånn jeg har forstått det, så sier folketrygdloven § 8-15 at regelen om to ukers avbrudd ikke gjelder hvis man har en fast turnus. Det virker derfor rart at de nå sier jeg ikke har rett på egenmelding. Avdelingslederen viser til § 8-24 og mener jeg ikke oppfyller kravet fordi det er et "avbrudd" i arbeidsforholdet. Men jeg skjønner ikke hvordan det kan regnes som avbrudd når jeg har en fast avtale om å jobbe hver fjerde helg. Det gjelder vel mer for ringevikarer? Jeg blir ganske stressa, for arbeidsgiver nekter å betale lønn når jeg har vært syk og brukt egenmelding. Jeg har ingen arbeidsorganisasjon som kan hjelpe.
Svar
Hei og takk for at du skriver til oss.
Jeg forstår at du kan bli stresset og engstelig av dette.
Du spør om:
- har du rett til å bruke egenmelding når du jobber fast turnus?
Ekstravakter eller ringevikarer må ha et arbeidsforhold for å ha rett på sykepenger. Dersom det går mer enn 14 dager siden forrige vakt anser Nav arbeidsforholdet som opphørt og du kan stå uten sykepengerett.
Hvis du er ansatt i en turnus, anser vi ikke arbeidsforholdet som opphørt selv om det går mer enn 14 dager mellom vaktene.
- For deg som arbeidstaker i skift- og turnusarbeid regnes ikke arbeidsforholdet som avbrutt selv om fri- og avspaseringsperioder strekker seg over mer enn 14 dager. Dette står omtalt i rundskrivet til § 8-15 andre ledd .
- Du har sykepengerett etter ordinære bestemmelser for arbeidstakere.
§ 8-15 Arbeidsforholdet regnes ikke som avbrutt ved opphold i arbeidet på mer enn 14 dager, dersom arbeidstakeren har en fast turnusordning eller lignende.
§ 8-24 For å få rett til å nytte egenmelding må arbeidstakeren ha arbeidet hos arbeidsgiveren i minst to måneder.
Dersom et arbeidsforhold blir avbrutt i mer enn to uker, kan egenmelding først nyttes etter at arbeidstakeren igjen har vært i arbeid i to måneder (men ut ifra det som står i § 8-15 gjelder ikke dette for arbeidstakere som har en fast turnusordning).
I situasjoner der arbeidsgiver er usikker på hvilke regler som gjelder, eller dersom arbeidsgiver og arbeidstaker er uenige om beregning oppfordres arbeidsgiver til å ta kontakt på arbeidsgivertelefonen 55 55 33 36.
Du kan også ringe å snakke med arbeidstilsynet. Men, det høres ut som du har helt rett i det du sier ut ifra hva jeg leser i loven.
Med vennlig hilsen NAV i samarbeid med ung.no
Besvart: 2.7.2025
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål