Skilte foreldre. Føler meg som en gjest hos pappa, mamma er bare sur
Jente, 15
Hei, jeg har skilte foreldre og har hatt det siden jeg var veldig liten. Jeg bor kun hos mamma og er hos pappa en gang i blant så jeg og pappa har et veldig anstrengt forhold og er som fremmede som ikke helt tørr å snakke til hverandre og sånt. Etter at jeg fikk halvsøsken ble jeg «bytta ut», nedprioritert og litt «ekstra» liksom, det føles som om jeg er på besøk i deres hjem liksom. Det er sånn det føles værtfall. Mamma er alltid sur på meg for noe og skuffet. Det har foreksempel aldri føltes greit å gjøre noe feil eller gjøre noe med uhell. Om jeg kommer borti noe hun har satt på rommet mitt foreksempel og hun hører det og tror det er ødelagt blir hun piss sur og klager over alt også kan det ha gått helt fint. Det er skikkelig slitsomt. Hun er også veldig sliten heletiden føler jeg og det tærer på alle. Hun sovner ofte, også når hun kjører føler jeg. Om hun har en dårlig dag får alle det. (det er veldig mange dårlige dager) Jeg er ordelig redd for henne iblant, jeg orker ikke mer
Hei!
Du beskriver en vond situasjon. Jeg får inntrykk av at du av ulike grunner ikke finner ro eller blir sett, verken hjemme hos mamma eller pappa. Jeg skjønner godt om det føles ensomt og at du er lei deg.
Når det gjelder pappa: Du fortjener å føle deg som en like stor del av familien hans selv om han har fått nye barn. Det at pappa har laget en ny familie betyr jo ikke at du er mindre viktig. Samtidig høres det ut som relasjonen deres er så anstrengt og fremmed nå, at det kan være vanskelig å få støtte der uten hjelp fra en annen voksen.
Og det samme gjelder hos mamma selv om situasjonen der er en litt annen. Hun høres ikke helt frisk ut, ettersom hun er så sliten og sur og bare sovner hele tiden. Jeg blir særlig bekymret av at hun sovner til og med når hun kjører bil. Det er farlig og jeg tenker at du ikke bør sitte på med henne dersom dette er tilfelle. Dersom du opplever at mamma er så sliten at hun ikke klarer å ivareta vanlige hverdagsoppgaver så er det lurt å si ifra til en annen voksen.
Derfor lurer jeg på: Har du noen trygge voksne utenom foreldrene dine som du kjenner godt og liker? Jeg vil anbefale deg å dra på besøk til, og ta en prat med en av dem. Det kan være besteforelder, tante/onkel eller en familievenn. Noen som kanskje kjenner begge foreldrene dine og kan forstå litt av situasjonen du er i. Du trenger støtte til å få snakket med foreldrene dine. Enten sammen med deg eller for deg. Noen ganger hører foreldre bedre etter dersom andre voksne sier ifra. Det er ikke å sladre, det er en viktig måte å ivareta seg selv på!
I tillegg kunne det kanskje være fint for deg å være mer på besøk hos andre bra voksne i familien, ettersom begge hjemmene dine er vanskelige å være i nå. Da får du en pause fra alt hjemme og du kan få gode opplevelser av å bli sett og ha det fint.
Jeg vil også gjerne at du leser denne teksten om det å ha det vanskelig hjemme med en forelder som ofte blir sint og er sliten hele tiden. Der finner du flere tips til hva du kan gjøre og hvem du kan snakke med.
Denne teksten handler om det å ha foreldre som har fått ny familie og hvordan man kan takle det. Jeg tror du vil finne noen bra tips der og, relatert til situasjonen din med pappa.
Jeg håper dette ga svarene du trengte. Lykke til!
Vennlig hilsen familieterapeuten på ung.no
Besvart: 22.6.2026
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
