Ingen kommer bort til meg eller er interessert i livet mitt!
Jente, 14
Hei! Jeg opplever ganske mye stress for tiden. Jeg er nesten alltid trist og snakker lite. Jeg har nesten ingen venner, og de få vennene jeg har, føler jeg at jeg ikke alltid passer så godt sammen med. Jeg starta nylig på en fritidsaktivitet, og tenkte jeg kunne få meg noen venner der, men det gikk ikke så bra. Ingen kommer bort å snakker med meg, eller er interessert i livet mitt. Hva burde jeg gjøre? Jeg føler også på mye kroppspress. Jeg gruer meg til når jeg skal på sommerferie, fordi jeg vet de andre bruker masse sminke og dyre klær, og det gjør ikke jeg. Jeg har veldig lite selvtillit og føler meg mest som en stor feil. Jeg er en av de minst populære i klassen min, men jeg tør ikke å forandre meg, med å f.eks. sminke meg før skolen, og prøve å bli venner med de «kule». Hva burde jeg gjøre for å føle meg bedre?
Hei,
Takk for at du skriver til ung.no.
Det du beskriver høres ut som en veldig tung situasjon å stå i over tid. Når man går rundt og føler seg trist, stresset og alene, er det helt normalt at selvtilliten blir lav og at man begynner å tenke at det er noe galt med seg selv. Det betyr ikke at det faktisk er sant, men det er et tegn på at du har det vanskelig og trenger støtte.
Det er også forståelig at du blir skuffet over fritidsaktiviteten. Mange opplever at det tar tid å komme inn i en ny gruppe, og det er vanlig at andre ikke tar initiativ med en gang. Det sier mer om gruppedynamikk enn om deg som person.
Når det gjelder venner, er det ofte lettere å bygge kontakt en og en enn å prøve å “passe inn” hos en hel gruppe. Små samtaler kan være nok i starten, selv om det ikke føles som mye der og da. Vennskap tar tid, og det er sjelden noe som skjer fort.
Kroppspress og sammenligning med andre kan gjøre alt mye verre. Det du ser hos andre (sminke, klær, “populærhet”) er ikke et mål på verdi. Det er helt greit å ikke gjøre det samme som dem. Du må ikke endre deg for å fortjene venner.
Det viktigste her er at du ikke skal stå alene med hvordan du har det. Dette er noe du bør snakke med en trygg voksen om, for eksempel helsesykepleier på skolen eller en foresatt. Du kan si helt enkelt at du ofte føler deg trist, alene og har lite selvtillit.
Hvis dette har vart en stund, er det et tegn på at du fortjener mer støtte enn du får nå.
Håper svaret mitt er til hjelp. Ønsker deg alt godt!
Vennlig hilsen
helsesykepleier
Besvart: 23.6.2026
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
