Har leid ski. Leverte de tilbake litt for sent. Hva kan utleier kreve?
Jente, 20
Hei, Jeg leide et par ski gjennom nettstedet Hygglo. Ble enig med utleier at skiene skulle leveres innen klokken 11 på tilbakeleveringsdagen. Dagen vi skulle kjøre ned fra fjellet og hjem, var det nesten -30*C, og dieselen på bilen hadde fryst over natten. Dette medførte at vi ikke fikk startet bilen, og måtte vente mange timer med å få hjelp fra Viking for å få tauet bilen, for så å ta toget hjem. Jeg fikk ikke levert skiene før nærmere klokken 16. Nå krever utleier at jeg skal betale ekstra for han "tapte inntekter" fordi skiene skulle leies ut videre samme dag. Jeg hentet skiene klokken 23.00 på fredag, hadde de hele lørdagen og så skulle de leveres tilbake 11.00 på søndag. Jeg betalte for 2 dager, når jeg i teorien kun hadde de i under 1, 5 døgn. Kan utleier kreve at jeg erstatter hans tapte inntekter? Dekkes dette tilfellet av Force Majeure?
Svar
Hei!
Ja, utleier kan antagelig kreve tapte leieinntekter erstattet fra deg.
Det er fordi avtalen var at skiene skulle leveres kl 11.
Når de leveres 5 timer etter avtalt tidspunkt, er det et avtalebrudd.
Et avtalebrudd kan resultere i et erstatningsansvar for leieren.
Slike saker må imidlertid vurderes konkret.
Hvis du ikke kommer til enighet med skiutleieren, kan Forbrukertilsynet mekle i saken. Det koster 262 kr. Mekling gjennomføres per epost og telefon.
Les mer her: https://www.forbrukertilsynet.no/send-sak-til-mekling
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Besvart: 25.2.2025
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål