Bestilling på en julekalender ble kansellert av selgeren.
Jente, 19
Hei! Jeg handlet for en liten stund siden en julekalender på nett. Varen er enda ikke levert, og jeg fikk i dag mail om at varen returneres, uten at jeg har vært inne på nettsiden eller på noen måte gitt uttrykk for at jeg ønsker å kansellere orderen eller returnere noe jeg ikke har fått. Jeg ser for meg at jeg straks får en mail om at nettbutikken solgte flere kalendere enn de hadde inne, og dermed må kansellere orderen min og gi meg pengene tilbake. Spørsmålet mitt er hvilke rettigheter jeg har her. Jeg ønsker å få levert julekalenderen jeg bestilte. Om ikke må jeg kjøpe en annen kalender fra en annen nettside. Kalenderen jeg bestilte er en julekalender av merket til nettbutikken, og selges ingen andre steder. Nå er også mye av lignende julekalendere utsolgt. Kan jeg ha rett på noe erstatning dersom jeg da må kjøpe en noe dyrere kalender? Eller kan jeg kreve noe annet? Setter veldig pris på svar!
Svar
Hei,
Dersom du har lagt en bestilling på nettsiden, har du og selger inngått en rettslig bindende avtale. Selger er forpliktet til å levere kalenderen og hvis selger ikke leverer varen utgjør det et kontrakktsbrudd.
Du har ikke opplyst om selgeren har gitt noen begrunnelse for å kansellere handelen, for eksempel om de er utsolgt eller kommer med kalenderen på et senere tidspunkt.
Vi anbefaler at du sender en skriftlig klage til selskapet og gjør krav på at de gjennomfører salget. Dersom de ikke gjør det, utgjør det et kontraktsbrudd fra selgerens side. Dersom du finner samme kalender et annet sted, kan du i prinsippet kjøpe kalenderen fra en annen selger og kreve erstatning for eventuelle merkostnader du har hatt som følge av å måtte kjøpe kalenderen fra en annen selger. Dette kalles et dekningskjøp, men det er ikke alltid at selgere frivillig betaler slike erstatningskrav. I så fall må du eventuelt klage selgeren inn til Forbrukertilsynet hvis selgeren ikke tar ansvar.
Hvis dere ikke kommer til enighet etter at du har sendt minst en skriftlig klage, kan du bringe saken inn for Forbrukertilsynet for mekling: Lenke til Forbrukertilsynets klageinnsendingsside.
Håper dette var til hjelp!"
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 9.11.2023
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål