Spørsmål og svar

Kan jeg heve bilkjøpet, dersom leveringen blir forsinket?

Gutt, 19

Bestilte bil i Juli 2022, ble opplyst av selger om 8-10 måneders leveringstid. Noe jeg ikke bemerket med ved aignering var at leveringstiden står som Q1/Q2 2023, noe som er mer enn det jeg ble informert om. I tillegg står det en klausul om at dette kun er et estimat, og at den anses som rettmessig levert om den leveres innen 1 mnd etter oppgitt estimat. Det står også at ved forsinkelser som er utenfor selgers kontroll, har man ikke rett til heving ved forsinkelser. På nettet har jeg lest at man kan kreve heving om man gir selger en rimelig frist etter at bilen ikke ble levert etter angitt tidspunkt. Her virker det ikke som om det går? Er det lov? Kan de oppgi leveringstid som er noen måneder annerledes enn det Je gule muntlig informert om av selger? Takk

Svar

Hei!

Når levering av bilen din blir forsinket, så kan du kreve å heve kjøpet, dersom du har gitt selgeren en rimelig tilleggsfrist først. Dette gjelder også dersom forsinkelsen skyldes forhold som ligger utenfor selgerens kontroll.

Hvis du har fått noe økonomisk tap på grunn av forsinkelsen, så kan du også kreve erstatning for dette tapet (i tillegg til f.eks heving). Men: Dersom forsinkelsen skyldes forhold utenfor selgerens kontroll, har du ikke krav på erstatning. Men heving kan du som sagt fortsatt kreve.

Kort fortalt: Du kan alltid kreve heving ved forsinkelse, hvis du først har gitt en rimelig tilleggsfrist. Du kan ikke kreve erstatning, dersom forsinkelsen skyldes forhold utenfor selgerens kontroll.

En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig avtale. Så dersom selgeren har lovet deg muntlig at bilen skal leveres innen X måned, så kan de ikke endre dette til Y måned i etterkant, uten at du er enig. Men utfordringen med muntlige avtaler, er naturlig nok at de er vanskelig å bevise eller motbevise. Du kan uansett vurdere om du skal klage til denne selgeren, hvor du påpeker at du har blitt lovet en annen leveringstid muntlig.

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 17.1.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål