Spørsmål og svar

Russesangen vår kom to måneder er forsinket - hvilke rettigheter har vi?

Gutt, 18

Hei! Min russegruppe og jeg skrev under en kontrakt på kjøp av sang. I den kontrakta var avtalt leveringsfrist 15.02.2025. Ferdigstilt produkt ble mottatt 14.04.2025. Selgerene krever fortsatt betaling, og truer med inkasso om vi ikke betaler. Jeg mener at oss som kunde har visse rettigheter når det kommer til at produktet ble levert såpass lenge etter fristen. Hva er riktig i denne situasjonen?

Svar

Hei!

Jeg skjønner dette er en kjedelig situasjon for dere! For det første vil jeg anbefale dere å lese kontrakten nøye for å se om det står noe om forsinkelser.

Når man har inngått en avtale og produktet leveres forsinket har dere flere rettigheter:

Dere kan

  1. Kreve prisavslag. Dersom produktet fortsatt er nyttig, men dere f.eks. mistet muligheten til å bruke sangen i russetiden, kan dere ha krav på prisavslag, siden verdien for dere ble mindre.
  2. Heve kjøpet. For å heve må forsinkelsen være vesentlig, og det må skje innen rimelig tid etter at dere har fått beskjed om forsinkelsen. Hvis dere tok imot sangen uten protest, og nå har hatt den i flere uker, kan det være for sent å heve.
  3. Kreve erstatning. Dersom forsinkelsen har medført økonomisk tap (f.eks. dere måtte kjøpe en annen sang), kan dere i visse tilfeller kreve erstatning.

Selger kan kreve betaling, men dersom dere ikke er enige i hele eller deler av kravet, så er det ikke et klart krav, og da kan ikke inkasso settes i gang uten videre. Det er derfor viktig at dere bestrider kravet skriftlig til selger (og eventuelt inkassobyrå dersom kravet har blitt sendt til dem).

Dersom dere ikke greier å bli enige om en løsning kan dere ta kontakt med Ung Rettshjelp, eventuelt Konfliktrådet.

Hilsen juristen, ung.no

Besvart: 18.5.2025

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål