Jeg er blitt utsatt for nettsvindel, hva kan jeg gjøre?
Gutt, 19
Jeg skulle kjøpe billetter til en konsert i helga. På Facebook var det en som skulle selle biletten sin. Han ville at betalingen skulle gå igjennom paypal. Da jeg hadde betalt for biletten, meinte han at han hadde refundert pengane med eit uhell, og at jeg måtte betala på nytt. Det gjorde jeg. Men jeg fikk aldri biletten. Det er snakk om 450 kr gange 2, altså 900 kr. Jeg har namnet på Facebook brukeren, men mistenker at denne er falsk, og laga bare for å svindle. Er det noe jeg kan gjøre?
Svar
Hei gutt 19 år.
Vi vil anbefale at du sjekker konton din for at du vet med sikkerhet om du er blitt svindlet eller ikke. Du kan også ta kontakt med banken/paypal for å høre om de evenetuelle kan stoppe betalingen.
Hvis du mener at du er blitt svindlet bør du ta kontakt med politiet og innlevere en anmeldelse på personen.
Du kan også ta kontakt med Forbrukerrådets veiedningstjeneste hvis du trenger ytterligere hjelp. Du kan ringe veiledningstjenesten på 23 400 500 mellom 09:00 og 14:00 mandag, tirsdag, torsdag og fredag og mellom 09:00 og 11:00 på onsdager.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 6.9.2021
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål