Hvordan kan jeg klage på hun som svarte på telefonen ved legekontoret?
Gutt, 20
Hei! Hvis man vil klage på en telefonoperatør på et legekontor, hvordan skal man gå frem med det? Og evt. Hva kan man klage på? Fastlegen hadde ikke tid til flere timer, så jeg ringte med spørsmål om jeg burde dra til legevakten (grunnet økte smerter og feber 2uker etter en operasjon) og fikk som svar: «Jeg vet ikke, det er du som kjenner kroppen din best». Mulig det bare er meg, men jeg satt jo igjen med fler spørsmål enn før jeg ringte.
Svar
Hei
Takk for at du skriver til ung.no.
Vi har forståelse for at det ikke var greit å bli møtt på denne måten. Det hører til helsesekretærens oppgaver å gi informasjon, råd og veiledning til pasienter. Slik hjelp skal være forsvarlig.
Hvis helsesekretæren ikke har kompetanse til å svare selv, kan det være nødvendig å innhente hjelp fra annet helsepersonell, for eksempel en lege.
Det er fint at du vil gi en tilbakemelding på hendelsen, slik at legekontoret får mulighet til å forbedre seg. Det kan du gjøre ved å sende en skriftlig klage til legekontoret. Klagen bør beskrive hva som skjedde, inkludert tid og sted. Det er også mulig å gi en muntlig tilbakemelding til fastlegen din.
Håper dette var svar på spørsmålet ditt.
Med vennlig hilsen
Pasient- og brukerombudet (pasientogbrukerombudet.no)
Besvart: 21.6.2024
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål