Vaper mye og blir dårlig. Hva skal jeg gjøre?
Jente, 13
Hei jeg vaper. Mye og jeg lurte på Om når man tar lit for mye og man føler seg veldig svimmel ltt som om du vil kaste opp hva skal man gjøre
Hei
Takk for spørsmålet ditt.
Det er vanlig å bli svimmel de første gangene en prøver å vape med nikotin, noen tåler det ikke så godt og de forsetter å bli dårlige. Det er fordi nikotin er et giftstoff som kroppen ikke liker. En kan kjenne både kvalme, hodepine, uvelhet og svimmelhet. Noen kaster til og med opp. Litt som du beskriver her.
Det er ikke noe du kan gjøre med det annet enn å vape mindre eller slutte helt. Du skriver du vaper mye så du kan kanskje prøve å vape litt mindre?
Det er forøvrig 18 års grense på å vape, men det vet du sikkert. Vape har ikke vært på markedet så lenge og det kommer til å ta flere tiår før noen kan si sikkert hva som er helsekonsekvensene. Når du har begynt å vape vil det altså bety at du velger å gjøre noe som ingen helt enda vet bivirkningene av ennå.
Ønsker deg alt godt!
Hilsen Helsesykepleier
Besvart: 4.11.2022
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål

