Spørsmål og svar

Er det lov å ta betalt for time ved DPS som varer kortere enn 30 minutter?

Jente, 19

Hei. Jeg ringte til akutt ambulant team på dps. Her jeg bor så deler 4 Forskjellige komuner kontor og telefon på kveld og i helger. Jeg ringte å spurte om å få snakke m personen som høre til min kommune for det er liksom det du skal. Fikk beskjed om at hun va opptatt og jeg måtte ringe opp seinere. Samtalen varte i 2-3 min og har fått en faktura på 380kr for samtalen. Samme pris som det e for 45 min samtale m fysisk oppmøte eller på dps er dette lovelig? Hadde og en samtale som varte i 20 min før de måtte legge på å ta neste telefon, ble og da fakturert for 45 min. Har og blitt fakturert bare for å ringe selv om de ikke tar den. I tillegg e det ingen info noe sted om ar det koster penger så jeg va liksom ikke klar over det første gang, burde de ikke opplyse at det koster faktisk penger. Har de lov å ta betaling for en time når det e under 30 min? Å de selv sier de må legge på pga stor pågang? Hvorfor må jeg betale for noe jeg ikke dår, eller mer enn jeg dår

Svar

Hei

Så fint at du skriver til ung.no med det du lurer på.

Du spør om DPS har lov til å ta betalt for en time som varer under 30 minutter, og det korte svaret er ja. Det er ikke tiden som bestemmer om du må betale egenandel eller ikke.

Hovedregelen er at du må betale egenandel. Det er derimot ikke lov å ta betalt hvis det er helsetjenesten selv som avviser når du tar kontakt, og det ikke har vært noe innhold som kan vurderes som helsehjelp i kontakten dere har hatt. Du skal få generell informasjon om at du må betale egenandel for helsehjelpen du mottar.

DPS har heller ikke lov til å kreve mer enn en egenandel for helsehjelpen som gis for samme tilstand i løpet av den samme dagen.

Vi forstår godt at du lurer på om du må betale når du ikke får kontakt eller for samtalen som kun varte 2-3 minutter. Hvis du mener du ikke fikk helsehjelp disse dagene, kan du sende et brev til DPS og begrunne hvorfor du mener det er feil at du skal betale.

Vi råder deg til å betale fakturaen selv om du velger å sende et brev, slik at du ikke får ekstra kostnader i tillegg mens du venter på et svar.

Hvis du trenger videre råd og veiledning, kan du ta kontakt med Pasient- og brukerombudet i ditt fylke.

Pasient- og brukerombudet (pasientogbrukerombudet.no)

Lykke til!

Med vennlig hilsen

Pasient- og brukerombudet (pasientogbrukerombudet.no)

Besvart: 29.1.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål