I hjemmelandet har jeg ingen venner, får derfor lite lyst til å reise dit!
Jente, 13
Jeg har venner her i Norge. Men når jeg besøker hjemmelandet (Bosnia) så har jeg ingen!! Det er så vanskelig å lage venner i byen jeg bor i fordi det er en veldig liten by og der skjenner alle hverandre og vet alt om deg. (En jente prøvde å drepe seg selv og alle i byen vet om det og baksnakker henne, til å med barn og eldre) De dømmer deg for hva enn du gjør ihvertfall. Jeg har en venn der (La oss kalle henne for S) S har allerede mange venner og er populær i den byen men jeg er ikke det fordi jeg besøker byen bare på sommeren og der møter jeg alle vennene hennes som HATER MEG OG BAKSNAKKER MEG. Jeg prøvde å lage en venn (la oss kalle henne for A) men A endte opp å baksnakke meg også. Jeg vet ikke om det er noe feil med meg men alle vet at jeg er bare en Freak fra Norge. Det er bare 2 skoler i den byen så det er ikke mange venner å få og de alle er like dømmende alle sammen. Pls ung.no hjelp meg dere er det eneste håpet. Dette får meg til å ikke ha lyst til å reise til Bosnia lenger.
Hei,
Takk for at du skriver til ung.no.
Det høres ut som du har det veldig vanskelig når du er i Bosnia. Jeg forstår godt at du blir lei deg og begynner å grue deg til å reise dit når du opplever at folk baksnakker deg, holder deg utenfor og dømmer deg før de egentlig kjenner deg.
Det du beskriver om den lille byen, hvor alle kjenner hverandre og vet mye om hverandre, kan gjøre det ekstra vanskelig å finne sin plass. Når det er få ungdommer å bli kjent med, og mange allerede har etablerte vennegrupper, kan det føles som om man står utenfor fra starten av. Da er det ikke rart at du føler deg ensom og usikker.
Ut fra det du forteller, er det ingenting som tyder på at det er noe feil med deg. Tvert imot skriver du at du har venner i Norge. Det forteller meg at du er en person som klarer å få venner og bygge gode relasjoner. Derfor virker det mer sannsynlig at du har havnet i et miljø hvor det er mye baksnakking og dømming, enn at det er noe galt med deg som person.
Det må også være skuffende at A, som du håpet kunne bli en venn, endte opp med å baksnakke deg. Når man blir såret flere ganger, er det lett å begynne å tvile på seg selv. Mange på din alder ville kjent på akkurat de samme tankene i en slik situasjon.
Samtidig er det viktig å huske at du ikke trenger å bli likt av alle i byen. Selv om det kan føles som «alle» tenker negativt om deg, er det ofte noen få personer som tar mye plass og setter tonen. Det betyr ikke nødvendigvis at alle har den samme oppfatningen.
Jeg synes også det er forståelig at dette får deg til å miste lysten til å reise til Bosnia. Når et sted forbindes med ensomhet og utrygghet, er det naturlig å kjenne på motstand. Kanskje kan det være fint å snakke med foreldrene dine om hvordan du har det når du er der, slik at de forstår hvor vanskelig dette faktisk oppleves for deg.
Du fortjener å bli behandlet med respekt, både i Norge og i Bosnia. Ingen har godt av å være i et miljø hvor de stadig blir baksnakket eller gjort til et samtaleemne.
Håper svaret mitt er til hjelp. Ønsker deg alt godt!
Vennlig hilsen
helsesykepleier
Besvart: 27.6.2026
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål