Hele familien går på eggeskall rundt moren min
Jente, 20
Er veldig glad i moren og familien min og vet de er glad i meg. Likevel så har mamma noen dårlige måter å uttrykke stress, frustrasjon og følelser på. Hun reagerer alltid med å bli veldig sint. Og sier alle stygge ting som går ann. Både angrep om at jeg er mislykka, selvopptatt og ond. I tillegg til at jeg er stygg og aldri får komme hjem igjen. Jeg bor ikke hjemme lenger så har mulighet til å reise vekk når det blir sånn. Hun ble veldig sint på meg nå fordi jeg ikke ville være med på ferie fordi jeg har flyskrekk. (Jeg betalte selv) Men hun hadde allerede kjeftet mye denne uka og jeg orket ikke bli fanget på ferie så for så evt bli kjefta på mer. Hele familien må gå på eggeskall rundt henne. Det har vært sånn så lenge jeg kan huske. Syntes det er så vanskelig for jeg vil være med familien, men samtidig aksepterer jeg ikke bli kjefta på sånn lenger. Jeg sier aldri noen ting tilbake bortsett fra sånn «jeg forstår du føler deg stressa» jeg får veldig dårlig samvittighet for at jeg drar.
Hei
Jeg skjønner godt at du blir sliten av måten moren din er på når hun er stresset. Selv om man er stresset eller sliten så kan man ikke si hva man vil til andre. Alle mennesker har et ansvar for å behandle andre med respekt.
Det kan jo hende at det koker over av og til. Det kan skje alle. Når vi mennesker er veldig stresset eller sinte, fungerer ikke alltid hjernen vår så godt. Men hvis man sier ting man egentlig ikke burde ha sagt, så bør man rydde opp etter seg og be om unnskyldning.
Når moren din sier ting som at du er stygg, mislykka, selvopptatt og ond så tenker jeg at dette er alvorlig. Det kan også minne om psykisk vold, og alle former for vold er forbudt. I tillegg beskriver du at hele familien går på eggeskall rundt henne, og hun påvirker da alle dere rundt med humøret sitt. Jeg tenker at hun rett og slett bør endre måten hun er på.
Det kan være mange grunner til at hun har denne måten å være på. Kanskje har hun selv vokst opp med voksne som snakket sånn. Hun kan være sliten eller syk. Men uansett grunn bør hun ikke snakke sånn til deg. Jeg tenker at hun rett og slett bør søke hjelp. Fastlegen er en som kan hjelpe henne videre i kontakt med helsehjelp.
Mitt tips til deg er at du tar opp med henne hvordan denne måten å snakke på oppleves for deg. Du kan fortelle at du ønsker en god relasjon til henne, men at det blir vanskelig når hun sier slike ting. Du kan også be om at dere snakker respektfullt til hverandre fremover.
Jeg tror det er viktig at hun får høre det, da har hun en mulighet til å gjøre noe med det. Jeg tenker også at det er bra at du setter grenser.
Så anbefaler jeg deg å være litt forberedt når dere er sammen på at det kan komme noen negative ting, og at du da ikke tar det til deg. Dette handler om noe hos moren din og ikke deg.
Det høres også ut som om du har vært flink til å møte henne rolig og prøvd å forstå henne. Men det er viktig at det også blir plass til dine følelser og behov i relasjonen.
Lykke til! Skriv gjerne til oss igjen.
Vennlig hilsen familieterapeut, ung.no
Besvart: 26.6.2026
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål