Spørsmål og svar

Jeg får ikke mye oppmerksomhet av guttene. Betyr det at jeg er stygg?

Jente, 15

Jeg opplever at gutter generelt ikke liker meg. Det er sikkert ikke en så stor greie, men alle vennene mine får oppmerksomhet fra gutter mens jeg bare står der og ser på. Det får meg til å føle at jeg ikke er fin nok. Har dere et svar på hva dette kan bety eller være? Betyr det at jeg er stygg, eller er det andre grunner til at det kan føles sånn? Er det normalt å føle det sånn?

Hei, og takk for at du skriver til oss i Ung.no.

Det du beskriver, kan være vondt å kjenne på, og jeg forstår godt at du kan begynne å lure på om det handler om utseendet ditt.

Vi mennesker har tendens til å være kritiske mot oss selv å få negative tanker «mindset». Men husk at det at guttene ikke viser deg så mye oppmerksomhet som vennene dine, betyr ikke at du er stygg eller ikke fin nok.

Det kan være mange grunner til at det føles sånn. Ofte handler det også om timing, hvem som tør å ta kontakt, eller hvordan man sammenligner seg med andre. Når man føler seg usikker, er det lett å tolke det som at det er noe galt med en selv.

Det er helt normalt å kjenne på dette i ungdomsårene. Det er mange med deg som har det sånn, men de er flinke til å skjule det. Samtidig er det viktig å huske at oppmerksomhet fra gutter ikke sier noe sikkert om hvor fin eller verdifull du er, husk det!

Hvis dette gjør deg mye lei deg eller usikker, kan det være godt å snakke med noen du stoler på, for eksempel foreldrene dine, en miljøarbeider eller helsesykepleier på helsestasjon for ungdom. Du fortjener å ha det bra med deg selv, også når slike tanker dukker opp.

Jeg legger ved noen artikler og hjelpetjenester meg håper du vil se nærmere på.

Ønsker deg alt godt og lykke til!

Hilsen helsesykepleier, Ung.no

Besvart: 23.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål