Spørsmål og svar

Hva kan jeg gjøre for å få et mindre oppblåst ansikt?

Gutt, 17

Jeg føler jeg er oppblåst i ansiktet og har lenge sett på hvorfor det kan være. Jeg har kommet til at en del av internettet mener det er karbohydrater og glycogen som fører vann i ansiktet, og de andre mener det er sodium som gjør oss oppblåst. De mener også at potassium er det som gjør oss «debloated». Så nå lurer jeg veldig på, sånn rent vitenskapelig: Hva kan jeg gjøre for å bli mindre oppblåst i fjeset?

Hei!

Takk for spørsmålet ditt.

Jeg forstår at du ikke trives med hvordan ansiktet ditt ser ut og har en opplevelse og forståelse av at dette er fordi du er oppblåst.

Vitenskapelige årsaker til at man kan være rundere, oppblåst/hoven eller ha et mer fylidg ansikt kan først og fremst komme av:

  • arvelighet, at ansiktsformen er slik
  • høyere fettprosent, fettet vil også da legge seg i ansiktet som rundt hals og kjeve
  • utvikling og pubertet
  • hormonforstyrrelser
  • allergier
  • livsstil som for mye salt i maten som trekker til seg væske, for lite eller for mye søvn.
  • noen type medisiner kan gi et rundere ansikt.

Det vil bety at det er årsaken som bestemmer hva man skal gjøre dersom man opplever hevelse eller et oppblåst ansikt. Dette er derfor noe du bør snakke med en lege om. Kanskje kan dere der finne årsaken og en løsning.

Husk at ansiktformen også utvikler seg videre gjennom puberteten og endrer seg noe helt frem til man er feridg utvokst. Derfor kan også det du opplever nå være en helt naturlig utvikling som du ikke skal gjøre noe med.

Håper svaret kan være til nytte.

Hilsen helsesykepleier i ung.no

Besvart: 13.2.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål