Spørsmål og svar

Hadde sex med samme fyr som venninna mi, er fryst ut av hele vennegjengen.

Jente, 18

Jeg var uheldig å lå med en fyr vennina mi lå med på fest. Det hadde just blitt slutt med typen og en fyr som pleide å ligge med vennina mi ga meg akkurat riktig oppmerksomhet etter bruddet. Jeg endte opp med å ligge med han og da jeg fortalte gjeldene vennine om det ble jeg totalt utfryst av hele vennegjengen. Jeg forstår at vennina mi det gjaldt ble sur og kuttet kontakten men det gjorde også alle andre. Jeg la meg helt flat og unnskyldte meg men i ettertid har de bare baksnakket, utfryst og blikket. Jeg vet selv det jeg gjorde var galt, men prøver å unnskylde meg med at jeg hadde mistet både faren min og typen min 2 uker før og rett og slett fikk riktig mengde oppmerksomhet og bekreftelse av feil fyr. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre for nå sitter jeg igjen helt alene.

Hei

Så fint at du deler spørsmålet ditt med oss!

Det er kjedelig når sånt skjer. Men husk at alle kan gjøre feil, vi er bare mennesker. En annen ting er at venninna di også hadde sex med denne fyren før deg og slik jeg forstår deg så er de ikke kjærester? Det hadde vært noe annet hvis de var i et forhold nå.

Det å bli avvist etter en oppriktig beklagelse er utrolig vondt og sårende. Når du allerede har strukket ut en hånd og sagt unnskyld, er det dessverre lite du kan gjøre annet enn å gi dem tid og rom til å fordøye situasjonen.

Jeg kan godt forstå at du opplever dette litt urettferdig nå som du i tillegg har mistet faren og kjæresten din for kort tid siden, så ja jeg er enig med deg. Du har vært ærlig og sagt unnskyld for det du har gjort galt. Du ønsker å gå videre og legge dette bak deg mens venninnene dine ikke ser ut til å helt ville det samme. Det er kjipt men ikke helt uvanlig dessverre.

Dette med følelser er vanskelig og vi kan ikke bare skru av følelsene vi har i oss. Som barn og unge er man ofte ikke klar over at følelser er der for en grunn og at vi bør gjøre noe for å føle oss bedre. Du har gjort det du følte at du trengte, nemlig å si unnskyld for det du gjorde. Venninna di kjenner tydeligvis på følelser her som venninnene deres støtter. Hun klarer av den grunn ikke helt å legge det fra seg og det kan hende at det ikke er så mye annet å gjøre for deg enn å gi henne litt tid.

Si at du er lei deg for det som du har gjort men at du respekterer at hun trenger tid. Si at du er her og at du er klar for å ta en prat når hun er klar for det.

Snakk gjerne med helsesykepleier på Helsestasjon for ungdom og søk støtte fra trygge voksne som kan veilede deg. Oppsøk mennesker som vil deg vel og som du trives sammen med nå når du har det litt kjipt og fyll dagene men hobbyer og interesser som gjør deg glad. Plutselig er venninna di klar skal du se.

Vi kan ikke gjøre annet enn å si unnskyld når vi sårer noen. Dersom de vi har såret ikke tar i mot unnskyldningen, så må man som nevnt nesten bare la dem være til de er klare for å gå videre.

Mange trenger litt tid, tiden leger som regel de fleste sår og følelsene minsker.

Legger ved flere artikler som jeg anbefaler at du tar en nærmere titt på.

Ønsker deg masse lykke til og ta godt vare på deg selv:-)

Med vennlig hilsen helsesykepleier ung.no

Besvart: 25.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål