Får du dårligere karakterer fordi du bruker mye tid på deltidsjobben? Føler du at alltid må takke nei til sosialt med venner for å rekke leksene? Gjør treningen at du kommer hjem sent og får for lite søvn? Mange kan kjenne seg igjen i at tiden ikke strekker til. For noen kan dette før til dårligere prestasjoner på skolen, eller unødig stress og dårlig samvittighet.

Her kan du lese noen råd til deg som sliter med å få tid til alt.

Når jobben tar overhånd

Det er fint å tjene sine egne penger, og en deltidsjobb kan også være bra for framtidig jobbsøking. Likevel kan jobben noen ganger stjele overskudd og tid til andre ting.

Disse spørsmålene kan du stille deg selv:

  • Gjør jobben at du kommer hjem sent og får sovet mindre, slik at du ikke er opplagt på skolen dagen etter?
  • Tar jobben tid du egentlig kunne trengt til skolearbeid?
  • Hender det at du ikke får øvd skikkelig til prøver/tentamen på grunn av jobbing kvelden før?
  • Er det vanskelig å konsentrere seg om lekser fordi du har dårlig tid eller har tankene mange steder på en gang?

Svarer du ja på flere av spørsmålene, kan det være et tegn på at jobbingen påvirker skolegangen din negativt. Det er viktig at du tar signalene på alvor og finner rutiner for å prioritere skolearbeidet.

Snakk med arbeidsgiveren om en bedre løsning

Til syvende og sist er det sånn at jobb for skoleelever ikke skal gå ut over skolegangen. Dette er også nedfelt i loven.

Kanskje klarer du å finne "en gylden middelvei"? Du kan kanskje spørre arbeidsgiveren din om det er mulig å få jobbe litt mindre i perioder hvor du har mye skolearbeid? Foreslå gjerne dette for arbeidsgiver.

Hvis dette ikke er mulig og du føler at jobben påvirker prestasjonene dine på skolen, bør du vurdere å kutte ut jobbing i en periode og heller søke deg en ny jobb senere.

Trening og andre fritidsaktiviteter

Kanskje satser du innen idrett og vil bruke mye tid på trening. Eller du er aktiv i lokalpolitikken? Mange ønsker at du skal stille opp, og selv vil du få med deg mest mulig. Klarer du å holde fokus på skolearbeidet samtidig?

  • Lær deg å si nei: Det viktig at du lærer deg å sette grenser for din egen tid. Du må tørre å fortelle treneren at du har en viktig naturfagsprøve å lese til, og at du dermed ikke kan bli med på kampen. Treneren er der for å finne løsninger.
  • Lag rutiner: Lag lister og oversikt over når du skal gjøre hva. Skaff deg en kalender der du skriver inn hvilke lekser du skal gjøre de forskjellige dagene og hvilke andre aktiviteter du har. Med en god plan, er det lettere å få med seg mer.
  • Meld i fra i god tid når du ikke kan være med: Med en god plan for dagene dine, ser du tidlig når noe kolliderer. På den måten vil du også se hvilke aktiviteter du må prioritere bort, og kan si i fra til treneren/lederen/arrangøren i god tid om at du ikke får vært med.

Lytt til kropp og karakterer

Er det vanskelig å følge med i timene på skolen? Har du for lite tid til å øve før prøver? Ta tak i hverdagen din før karakterene går nedover. Det kan være vanskelig å ta igjen det tapte i ettertid, og karakterene har betydning for hvilke muligheter du kan velge blant senere. Ta derfor signalene på alvor med en gang.

Det er lov å være sliten. Og er du ufokusert eller lei, bør du lytte til kroppen. Både skolearbeid, jobb og fritidsaktiviteter er viktig. Likevel er det også utrolig viktig at du får nok søvn, spiser sunt og regelmessig, og holder deg i aktivitet. Dette gir overskudd og bedre evne til å fokusere på alt du skal gjøre. Sett også av tid til å gjøre «ingenting»:

  • Gå en tur
  • Vær med venner
  • Se en film
  • Les en bok.

FAKTA

Råd til deg med mye å gjøre:

  • Lag avtaler med arbeidsgiver, trener, leder og foreldre - særlig i perioder hvor du har mye skolearbeid
  • Lær deg å si nei når du har for mye å gjøre.
  • Lag deg en plan for når du skal gjøre hva.
  • Meld fra i god tid på forhånd når det er noe du ikke kan være med på.
  • Sett av tid til å gjøre "ingenting."
  • Husk søvn!

Gode råd fra helsesykepleier

  • Ingen rekker alt! Hvis du presser inn mye over tid, kan det kjennes som du har mye overskudd og rekker mye en god stund, men så kan det plutselig bli slutt på kreftene og overskuddet.
  • Det er viktig å kjenne på signalene fra kroppen, og komme dette i forkjøpet slik at du har det bra og slik at det du driver med gir overskudd og ikke slitasje. Livet er nå og i livet må alle gjøre noen valg og prioriteringer. Noen slike signaler kan være søvnproblemer, hodepine, dårligere konsentrasjon og følelsene av lite energi.
  • Når du går på skolen, og også ønsker å drive med en eller flere fritidsaktiviteter, MÅ du kanskje velge å ikke jobbe, eller du MÅ kutte ned på fritidsaktivitetene.
  • Husk at søvn er kjempeviktig for både fysisk og psykisk helse, og for å greie og prestere og orke alt du skal i hverdagen.

Gode råd fra ungdom

  • Overgangen til ungdomsskole og videregående skole kan for mange være ganske krevende. Når du starter på ungdoms- og videregående skole, kan det være vanskelig få tid til det man faktisk har lyst til å gjøre.
  • Et lurt tips kan være å ikke utsette ting. Hvis det er noe du må gjøre, gjør det med en gang. Har du for eksempel i oppgave å vaske huset en gang i uken, er det lurt å ikke utsette det til neste uke. Det er også lurt å tenke slik når det kommer til skolearbeid. Ikke utsatt alt til kvelden før prøven, men øv litt hver dag.
  • Å ikke utsette ting gjør at du unngår å gå rundt med en følelse av at det er noe du hele tiden må gjøre. Hvis du vet at du har gjort alt du skal, blir det mye lettere å tilbringe tid sammen med venner på slutten av dagen.