Tøying – hjelper det?

Tøying kan øke bevegeligheten din og forebygge skader, men da må du vite hvordan du skal bruke tøying. Det kan du finne ut her!

Foto: Markus Spiske/Unsplash
TØYING ETTER TRENING: Tøying kan øke bevegeligheten din og forebygge skader.

For å svare på spørsmålet om tøying virker, er det viktig å vite hva akkurat du vil at tøying skal føre til. Noen tøyer fordi de ønsker at det skal gjøre dem mindre støle, mens andre tøyer for å øke bevegeligheten.

Tøying fjerner ikke stølhet

Etter en treningsøkt kan du ofte kjenne deg støl i muskulaturen i noen dager etterpå. Du har kanskje hørt at tøying kan gjøre deg mindre støl i muskulaturen?

De fleste studier viser at det er liten eller ingen forskjell i stølhet selv om du tøyer etter en treningsøkt. Hos noen kan tøying se ut til å gjøre stølheten mindre plagsom, men det fjerner ikke stølheten helt.

Uttøying etter trening er uansett en fin måte å avslutte økten på der du får pulsen ned. Det kan også kjennes behagelig å få tøyd på muskulaturen vi har brukt.

Du kan bli mer bevegelig av tøying

Noen tøyer fordi de ønsker å bli mer bevegelige. Du kan bli mer bevegelig av å tøye, men dersom dette er målet må du tøye mer regelmessig og hode tøyingene lenger for at du skal få en effekt som varer.

En idrettsutøver har større risiko for skader dersom personen mangler bevegeligheten som kreves i idretten deres. Derfor kan tøying før trening være med på å forebygge skader ved at kroppen blir mer klar for treningen og bevegelsene du skal utføre.

Kan tøying være skadelig?

Vi kan dele tøying inn i to ulike måter å tøye på: tøying i ro (statisk tøying) og tøying med bevegelse (dynamisk tøying).

Statisk tøying er når man står i ro og holder stillingen slik at man tøyer en kroppsdel slik at musklene strammes. Dette er den formen for uttøying de fleste av oss er vant til å gjøre etter trening.

Dynamisk tøying er når du beveger deg mellom ulike stillinger slik at muskelen veksler mellom å være stram og avslappet. Denne metoden er ofte kalt bevegelighetstrening.

Tøying kan være skadelig dersom du har en akutt skade og dersom du tøyer for mye for fort. Det kan også være uheldig dersom leddene dine er for bevegelige.

Dersom du er usikker på om du er skadet eller har for bevegelige ledd kan du få dette undersøkt hos legen din eller en fysioterapeut. Du kan lese om hva en fysioterapeut er, og hva de gjør, på denne linken.

Det er viktig å ha riktig teknikk når du tøyer, noe du kan lære av treneren din eller andre med kunnskap om tøying. For å unngå skader er det viktig å ikke gjøre for mye for fort. Husk at det kan ta tid før du merker at bevegeligheten din er blitt bedre.

Bør jeg tøye før eller etter trening?

Dette er avhengig av hva du skal trene og hva som er målet ditt. En ballettdanser tøyer mye både før og etter trening og på en helt annen måte enn for eksempel en fotballspiller.

Bevegelighetstrening kan være en god måte å gjøre kroppen klar for trening og er spesielt lurt hvis treningen du skal gjøre krever gode bevegelsesutslag.

For å beholde eksplosiviteten i musklene kan det være lurt å unngå å tøye statisk (i ro) fordi det kan gi motsatt effekt i musklene. Derfor kan en fin løsning være å legge inn dynamisk tøying før en økt og statisk tøying etter økten.

Oppsummering

  • Tøying kan øke bevegeligheten din og forebygge skader
  • Tøying hindrer ikke stølhet, men for noen kan stølheten kjennes mindre plagsom ved tøying
  • Det er forskjell på uttøying og tøying for å øke bevegelighet
  • Hvordan du bør tøye og hvor ofte du bør tøye er avhengig av målet ditt med tøyingen
  • Husk å ha riktig teknikk og ikke tøy for mye for fort
  • For mange kan uttøying være en fin måte å komme rolig ned i puls etter trening og dermed en fin avslutning på økten

Skrevet av Fysioterapeut i samarbeid med redaksjonen, ung.no

Sist oppdatert: 06.12.2020

Kilder:

Brukner & Khan (2010). Clinical sports medicine.

Olympiatoppen,

NHI

Offentlig og kvalitetssikret
Foto: Markus Spiske/Unsplash
TØYING ETTER TRENING: Tøying kan øke bevegeligheten din og forebygge skader.

Fakta

  • Tøying kan øke bevegeligheten din og forebygge skader
  • Tøying hindrer ikke stølhet, men for noen kan stølheten kjennes mindre plagsom ved tøying
  • Det er forskjell på uttøying og tøying for å øke bevegelighet
  • Hvordan du bør tøye og hvor ofte du bør tøye er avhengig av målet ditt med tøyingen
  • Husk å ha riktig teknikk og ikke tøy for mye for fort
  • For mange kan uttøying være en fin måte å komme rolig ned i puls etter trening og dermed en fin avslutning på økten
Fikk du svar på det du lurte på?