Jeg er fysisk og psykisk sliten
Jente, 13
Hei Jeg er en jente på 13 år som er veldig sliten, ikke bare fysiske, men pysisk også. Jeg orker nesten ikke å stå opp av sengen om morgningen. Jeg trener enten 1-3 ganger om dagen og er ganske lei, men i min situasjon så går jeg på en idretts ungdomsskole og jeg kan ikke velge hvor mye jeg skal trene. Jeg hadde veldig mange venner på barne skolen men så ville ikke de vennene jeg fikk på ungdomsskolen at jeg skulle være med de så jeg slutta å være med de. Men helsen min begynte p gå ut over humøret mitt og e røye oftere sur, hva kan jeg gjøre. JEG TRENGER HJELP!
Hei
Så bra at du tar kontakt med ung.no når du trenger hjelp.
Når jeg leser det du skriver tenker jeg at du trenger å ro ned og prioritere det som gir deg energi og overskudd. Vennskap er viktig. Har du noen voksne i livet ditt som kan hjelpe og støtte deg i å få et bedre venne-nettverk? Å trene 3 ganger hver dag når du er så sliten kan være feil og for mye for deg. Snakk gjerne med helsesykepleier om hvordan du har det. Helsesykepleier kan hjelpe deg med å sortere i hva du kan gjøre noe med selv og hva andre kan hjelpe deg med. Det er også lurt om du kontakter fastlegen din og ber om en helseundersøkelse. De plagene du nevner kan handle om vitaminmangel eller andre sykdomstilstender. Det er viktig å finne ut om du trenger medisinsk behandling.
Jeg tror du kan få det bedre snart. Det er en stor overgang å bli ungdom og mye skjer med tankene, kroppen og følelsene i den alderen du er i nå. Ta den tiden du trenger til å kjenne at alt faller på plass.
Lykke til videre.
Vennlig hilsen helsesykepleier i samarbeid med ung.no
Besvart: 16.11.2022
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål


