Har jeg ikke krav på lønn hvis jeg slutter i jobben etter 1 uke?
Gutt, 18
Hei! Jeg er en 18 år gammel gutt som jobbet som telefonselger i en uke. Jeg trivdes ikke i det hele tatt med jobben, det var bra sosialt osv. og ettersom kollegaene og lederne der var så snille mot meg ville jeg ikke gå til jobben for å levere oppsigelsesbrev, fordi det ville skuffet dem tror jeg. Jeg sendte altså oppsigelsesbrevet via mail til lederen og slutta dermed. Problemet er at dette var min første jobb og jeg visste ikke at man burde skrive kontrakt første arbeidsdag. For jeg fikk aldri beskjed om å gjøre det på jobben, og ingen sa aldri noe ifra ang. det å skrive under en kontrakt. Jeg skrev ansattinformasjon som inneholdt kontonummeret mitt, så jeg trodde det var nok. Problemet nå er at etter at jeg spurte lederen om å få lønn og forklart hvorfor jeg slutta på en uskikkelig måte, og samtidig beklagd for å ikke ha gjort det på en bedre måte. Får jeg bare beskjed om at jeg ikke gjorde ting på riktig måte osv. Har jeg altså ikke rett til å få betalt etter de 32 timene?
Svar
Hei
Du har i utgangspunktet krav på lønn som avtalt. Du skriver at du ikke hadde en skriftlig arbeidsavtale. Da er det den muntlige avtalen mellom deg og arbeidsgiver fra da du startet i jobben som gjelder.
Det er bare i to situasjoner at du ikke har rett til betaling:
- Hvis du og arbeidsgiver hadde avtalt at du ikke ville få lønn hvis du sluttet i jobben innen et bestemt tidspunkt, eller
- Hvis du uten arbeidsgivers tillatelse ikke møtte opp på jobb i oppsigelsestiden og dermed har påført bedriften ekstrautgifter.
Slike ekstrautgifter kan arbeidsgiver trekke fra din lønn og/eller feriepenger. Se arbeidsmiljøloven § 14-15 (2) bokstav e.
Har du ikke en skriftlig arbeidsavtale, da har du automatisk en oppsigelsestid på én måned, regnet fra den 1. i måneden etter at du har gitt oppsigelsen. Se § 15-3 (1). Hvis du ønsker å slutte før, må du bli enig om dette med arbeidsgiver. Vil arbeidsgiver ikke la deg gå tidligere, skal du jobbe ut oppsigelsestiden. Møter du likevel ikke opp i oppsigelsestiden, og dette gir arbeidsgiver kostnader, kan disse kostnadene til en viss grad trekkes fra din lønn og/eller feriepenger.
Hvis ingen av disse to situasjonene gjelder for deg, kan du kreve lønn og feriepenger som avtalt. På vår temaside om når du ikke får lønn eller feriepenger, kan du lese hvordan du krever inn penger fra arbeidsgiver.
Vi gir deg også litt veiledning om hvordan man sier opp jobben sin på en riktig måte:
Det er ingenting i veien for å sende en oppsigelse per mail. Det eneste loven krever, er at du som ansatt gir din oppsigelse skriftlig. Se arbeidsmiljøloven § 15-4 (1). Men når du sier opp jobben, har du plikt til å jobbe ut oppsigelsestiden.
Når det gjelder arbeidsavtaler: 
 hvis du blir ansatt for mer enn én måned, skal arbeidsavtalen være klar snarest mulig, og senest innen en måned etter at du startet. Blir du ansatt for kortere periode enn én måned, skal du få en skriftlig arbeidsavtale senest første arbeidsdag.
Relevante lenker:
Arbeidsmiljøloven: https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven
Vår temaside om oppsigelse: 
https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/oppsigelse/
Vår temaside om når du ikke får lønn eller feriepenger: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/lonn/manglende-betaling-av-lonn-og-feriepenger/
Med hilsen svartjenesten i Arbeidstilsynet i samarbeid med ung.no
(Vær oppmerksom på at vårt svar i denne tjenesten kun er veiledende kortinformasjon. Har du flere spørsmål om arbeid kan du også ringe Arbeidstilsynet på tlf: 73 19 97 00)
Besvart: 18.3.2019
Oppdatert: 18.3.2019
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål