Spørsmål og svar

Har mistet arbeidsavtalen. Hvor lang oppsigelsestid har jeg?

Annet, 19

Jeg har en jobb med en butikksjef som ikke vil samarbeide. Jeg har kontaktet ledere over sjefen, men de vil heller ikke hjelpe. Først og fremst så har jeg ikke arbeidskontrakt, eller jeg skrev under den når jeg startet å jobbe og fikk den på papir. Den har jeg nå mistet, og jobben har ikke den lagret noen sted. Jeg har mast og mast, men det virker som om de ikke ønsker at jeg skal få den. Så jeg vet ikke hva jeg har krav på. Hva gjør jeg? Jeg har også fått meg ny jobb, og sagt opp denne jobben. Jeg spurte sjefen om oppsigelesfrist og hun sa 1 mnd. Når jeg leverte denne, så fikk jeg beskjed om at jeg måtte jobbe lengre enn 1 mnd, pga oppsigelestiden var lenger. Men hvordan skulle jeg visst at det når jeg ikke har en arbeidskontrakt å følge? I tillegg er det veldig rart at sjefen ikke sier noe mer om oppsigelsfristen når jeg spør. Jeg er også satt opp flere vakter enn det min stillingsprosent går utpå, og er opptatt de ekstra vaktene jeg har fått. Likevel sier hun jeg må jobbe de også

Svar

Hei, og takk for at du tar kontakt

Alle arbeidstakere skal ha en skriftlig arbeidskontrakt eller arbeidsavtale. Når arbeidsgiver gir deg en kopi av arbeidsavtalen din, er det veldig viktig at du tar godt vare på den. Det er nemlig arbeidsavtalen din som sier noe om hvilke rettigheter og plikter du har i det aktuelle arbeidsforholdet. Den skal blant annet si noe om hvor mye du har rett (og plikt) til å jobbe, hva du skal få i lønn og hvor lang oppsigelsestid du har.

Normalt er det ingen andre enn arbeidsgiver og den ansatte selv som har et eksemplar av arbeidsavtalen. Så hvis du ikke finner din arbeidsavtale, er det kun arbeidsgiver eller eventuelt personalavdelingen som kan gi deg en kopi av den.

I tilfeller der ansatte ikke får en arbeidsavtale, kan Arbeidstilsynet kan hjelpe. I den type saker kan vi bestemme at arbeidsgiver må gi den ansatte arbeidsavtale. Men dette gjelder ikke når en ansatt har mistet arbeidsavtalen sin, da må den ansatte til arbeidsgiver for å prøve å få kopi. Hvis du er medlem av en fagforening, kan du høre om de kan hjelpe deg i dialog med arbeidsgiver om dette.

Attest

Selv om du eventuelt ikke skulle lykkes med å få tak i en kopi av arbeidsavtalen din før du skal slutte i jobben, kan det være greit å være klar over at du uansett har rett til å få en attest når du slutter.

Attesten skal blant annet fortelle hvilket arbeid du har hatt, og hvor lenge du har vært ansatt. Når du skal søke nye jobber eller opptak ved skole, er det viktig at du har attest fra jobbene du har hatt tidligere.

Du skal egentlig ikke trenge å spørre om å få attest. Arbeidsgiver har en plikt til å lage en attest uoppfordret. Men hvis arbeidsgiver ikke gir deg attest, kan du minne arbeidsgiver på det. Får du likevel ikke attest, kan Arbeidstilsynet hjelpe deg. Vi kan kreve at arbeidsgiver gir deg attest. Bruk i så tilfelle vårt tips-skjema og forklar i tipset at du trenger hjelp til å få attest.

Oppsigelsestid

Du sier du fikk beskjed av sjefen om at du har en oppsigelsestid på en måned. Det er veldig vanlig å ha en oppsigelsestid på en måned, men oppsigelsestiden kan også være lenger.

Det er også vanlig at oppsigelsestiden begynner å løpe fra den 1. i måneden etter at du har gitt oppsigelsen din. Det betyr at om du leverte oppsigelsen til arbeidsgiver for eksempel den 5. mai, så begynner oppsigelsestiden din først å løpe fra den 1. juni. Det betyr at du i så fall må jobbe ut juni måned hvis du har en oppsigelsestid på en måned. Kan det kanskje være dette sjefen din mener?

Ekstravakter

Du kan bare bli pålagt å jobbe mer enn avtalt arbeidstid hvis det er et «særlig og tidsavgrenset behov» for det. Se arbeidsmiljøloven § 10-6 (1).

Med særlig og tidsavgrenset behov menes det for eksempel:

  • fravær blant arbeidstakerne som forstyrrer eller truer med å forstyrre den daglige driften (for eksempel hvis en annen ansatt har blitt syk)
  • når anlegg, maskiner, råstoffer eller produkter kan ta skade
  • uventet arbeidspress
  • særlig arbeidspress på grunn av sesongmessige svingninger eller mangel på arbeidskraft med spesiell kompetanse

Det betyr at din arbeidsgiver ikke kan pålegge deg å jobbe mer enn det som står i din arbeidsavtale hvis det ikke er et særlig og tidsavgrenset behov.

Vær imidlertid oppmerksom på at dersom du og arbeidsgiver allerede har blitt enige om at du skulle jobbe en eller flere ekstra vakter, så er dette i utgangspunktet en bindende avtale for dere begge.

Hvis du ikke vil jobbe mer enn det som står i arbeidsavtalen din, må du be din arbeidsgiver om fritak. Hvis jobben kan gjøres av andre (for eksempel ferievikarer), har arbeidsgiveren din plikt til å frita deg fra å jobbe utover din stillingsprosent. Se arbeidsmiljøloven § 10-6 (10). Du kan lese mer om slikt fritak på vår temaside om overtid. Se avsnittet med overskriften «Fritak fra overtidsarbeid og merarbeid».

Hilsen Arbeidstilsynets svartjeneste i samarbeid med ung.no

Vær oppmerksom på at vårt svar i denne tjenesten kun er veiledende. Har du flere spørsmål om arbeid kan du også ringe eller chatte med Arbeidstilsynet.

Besvart: 8.5.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål