Spørsmål og svar

Jeg var vitne til en nedverdigende situasjon på jobben.

Gutt, 20

Hei. Jeg er en gutt med helgejobb i en butikk. I dag startet jeg kl fire og assisterende sjef og ei annen ansatt var inne på kontoret for å ordne opp i noe. Hun hadde tydeligvis gjort en tabbe, noe en annen kollega nevnte for meg. Da jeg skulle kjapt inn på kontoret og hente noe, så jeg at hun sto knelende på gulvet foran sjefen. som også er ei jente, bare eldre. Hun tryglet og sa noe som "beklager, unnskyld, kan jeg få en sjanse til, jeg beklager". Jeg følte situasjonen ubehagelig, og skjønte at hun også ble veldig ubekvem da jeg så det, så jeg rygget kjapt ut, lukket døren og gjorde ikke noe mer ut av det. Jenta dro hjem ca 10 min etterpå og prøvde å unngå blikket mitt, tydelig flau. Jeg tenkte en del på det, må jo ha vært veldig nedverdigende å knele slik og si unnakyld. Overreagerer jeg eller er dette veldig gammeldags og rart? Hun ble jo ydmyket.

Svar

Hei

Det du har sett på arbeidsplassen din skjer nok veldig sjeldent i norsk arbeidsliv. I Norge er det ofte lite statusforskjell mellom leder og ansatte sammenlignet med hvordan dette er i andre land, hvor sjefer ofte er mer autoritære.

Det er klart at en arbeidsgiver kan ha en saklig grunn til å være misfornøyd med en arbeidstakers arbeid eller adferd. Men selv om en ansatt har gjort noe feil og arbeidsgiver må ta en korrigerende samtale, må arbeidsgiver likevel ivareta den ansattes integritet og verdighet. Den ansatte skal ha et godt psykososialt arbeidsmiljø også når hun/han blir "kalt inn på teppet". Se arbeidsmiljøloven § 4-3.

På vår temaside "Råd i krevende personalsaker" kommer vi med tips om hvordan en arbeidsgiver kan ta en korrigerende samtale på en ryddig og god måte.

Det er vanskelig å si noe konkret om det du har sett, fordi vi ikke vet hva som skjedde før eller etter. Kanskje den ansatte var desperat, strever på mange områder i livet og reagerte overdrevet i situasjonen? Kanskje arbeidsgiver ba henne rolig å sette seg igjen for å snakke på en konstruktiv måte om saken?

Men hvis det er arbeidsgiver som setter ansatte i utmykende situasjoner f.eks. ved å bruke hersketeknikker, så kan det tyde på at det psykososiale arbeidsmiljøet ikke er forsvarlig. I så fall har du en plikt til å si ifra. Se arbeidsmiljøloven § 2-3 (2) bokstav d.

Relevante lenker:

Arbeidsmiljøloven: 
https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven

Vår temaside Råd i krevende personalsaker: 
https://www.arbeidstilsynet.no/tema/psykososialt-arbeidsmiljo/rad-i-krevende-personalsaker/

Vår temaside om trakassering: 
https://www.arbeidstilsynet.no/tema/trakassering/

Med hilsen svartjenesten i Arbeidstilsynet i samarbeid med ung.no

(Vær oppmerksom på at vårt svar i denne tjenesten kun er veiledende kortinformasjon. Har du flere spørsmål om arbeid kan du også ringe Arbeidstilsynet på tlf: 73 19 97 00)

Besvart: 17.12.2019

Oppdatert: 17.12.2019

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål