Spørsmål og svar

Er det trygt å ta smertestillende tabletter hvis jeg ikke har menssmerter?

Jente, 13

Hei, jeg tror jeg snart skal få mensen, men jeg husker ikke akkurat når jeg fikk den, og i dag våknet jeg med kvalme og diaré og smerter i korsryggen og nedre magen, det høres jo ut som menssmerter his meg, men jeg får vanligvis veldig sterke smerter og går på forebyggende smertestillende, men jeg vet ikke om jeg skal begynne å ta tablettene enda, fordi jeg vet ikke om det er mens eller ikke. Er det trygt å ta selv om det ikke er menssmerter?

Hei!

Hvis du snart skal ha mensen og smertene du opplever likner menssmerter hos deg, så er sannsynligheten stor for at plagene dine skyldes at mensen er på vei. Opplever du effekt av smertestillende i den dosen du pleier å ta, så er det mest sannsynlig ikke noe farlig å ta dette nå.

Opplever du midlertid ingen effekt, og/eller dersom plagene dine vedvarer uten at du får mensen, vil jeg råde deg til å kontakte fastlegen din for dette. Legen kan finne ut av om plagene dine kan komme av andre årsaker som eventuelt kan kreve annen behandling.

I vedlagte artikler kan du lese mer om menssmerter og om hvordan du bruker smertestillende medisiner riktig.

Ønsker deg alt godt og lykke til, håper dette var til nytte!

Vennlig hilsen legen, ung.no

Besvart: 15.10.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål