Kjøpt leilighet med feil på badet. Håndverkerne svarer ikke. Hva gjør jeg?
Jente, 20
Hei! Jeg har nettopp flyttet inn til en (kjøpt) nyoppusset leiliget og fått papirer og garantier på alt arbeid som er gjort. Nå har det oppstått et problem på badet hvor det har skjedd noe merkelig med flisene. Jeg kontaktet de som hadde gjennomført arbeidet, og de spurte om bilder og telefonnummer, men etter det har de ikke svart på henvendelsene. Det har gått over to måneder nå og jeg har sendt mange flere mail, ringt dem flere ganger uten at de tar opp. Jeg blir veldig frustrert og forstår ikke hva jeg kan gjøre nå. Kan jeg anmelde dem for svindel eller hva skal jeg gjøre?
Svar
Hei
Gratulerer med leilighetskjøp! Så kjedelig at det var feil på badet.
Du har flere muligheter her. Du kan enten forfølge saken mot håndverkerne eller du kan klage til selger og selgers eierskifteforsikringsselskap.
For å være på den sikre siden, bør du uansett sende en klage til selger og eventuelt selgers forsikringsselskap og forklare hva som har skjedd. På den måten har du reklamert i tide overfor selger og kan eventuelt følge opp saken her hvis håndverkerne blir vanskelige å forholde seg til. Hvis selgers forsikringsselskap avviser klagen din, kan du klage dette avslaget videre til noe som heter Finansklagenemnda.
Ønsker du å forfølge saken mot håndverkerne, kan du ta saken videre til forliksrådet. Blir dette nødvendig, er det lurt å få litt hjelp i forkant. Les mer om forliksrådet her.
Vi håper du slipper å ta saken videre og at håndverkerne ordner opp. I mange tilfeller vil en formell klage med en svarfrist kunne løse saken. Du finner klagemal og informasjon om dine rettigheter ved kjøp av bolig på våre nettsider her.
Lykke til!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd, veiledning og mekling hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 24.9.2020
Oppdatert: 24.9.2020
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål