Kjøpte en Classywalk med masse feil. Selger har ikke fikset. Hva gjør jeg?
Gutt, 17
Hei, for ca et halvt år siden kjøpte jeg en classywalk hos Stayclassy. Når jeg fikk den var det masse feil med den så jeg sa til de at jeg måtte få en ny eller få reparert den. Det var mye fram og tilbake på mail om hva jeg skulle gjøre med den. De skulle sende noen skruer som skulle fikse problemet men de ble aldri sendt. Etter 3 måneder så sier de jeg skal sende den inn til reparasjon. De sa at jeg skulle betale for frakten som kostet mye penger. De sa det ville ta 3 uker så hadde jeg fått den igjen men det gikk nesten 3 måneder. De sa ingenting om at det ville ta lengre tid. Jeg fikk den igjen for noen dager siden og de har ikke klart å fikse problemene med den og når jeg fikk den hadde den fått flere riper enn når jeg sendte den. Det jeg lurer på er om hva slags rettigheter har jeg i forhold til å kreve erstatning og pengene igjen? Utifra det jeg har lest har jeg rett til å heve kjøpet pga de brukte mer enn en måned på å levere og erstatning, stemmer det?
Svar
Hei
Så kjedelig at det var masse feil på sparkesykkelen! Sånn skal det ikke være.
Selger har en rett til å reparere det som er galt først. Selger har to reparasjonsforsøk på samme feil, men selve reparasjonen skal skje innen rimelig tid og helt gratis for deg. Hva som er rimelig tid, vil variere ut i fra type produkt, hvor komplisert feilen er osv. Flere måneder vil ofte være utenfor hva som er rimelig tid.
Du bør klage på ny til selger og be om ny vare eller pengene dine igjen. I tillegg bør du kreve erstatning for frakten du måtte betale første gang. Det kan hende selger sier de vil reparere en gang til. Det vil de kunne ha anledning til, men da må dette skje kjapt, uten kostnad for deg, og de må fikse ripene de påførte sykkelen din. Du trenger ikke å akseptere en reparasjon der sparkesykkelen din har masse riper.
Du kan lese mer om dine rettigheter her.
Vi håper det løser seg! Forbrukerrådet kan behandle saken hvis det ikke gjør det. Da må du opprette klagesak på våre nettsider.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd, veiledning og mekling hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 30.9.2020
Oppdatert: 30.9.2020
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål