Spørsmål og svar

Kjøpte brukt mobil som skrur seg av. Hva gjør jeg?

Jente, 13

Hei, Jente på 13 år som har kjøpt en brukt mobil. Fra Finn.no alt funker bare men den har noen problemer mobilen skrur av helt minst 10-20 ganger om dagen og jeg blir veldig lei av det og når jeg mener skru av så mener jeg apple logoen akkurat som når den dør jeg har en IPhone X og familien min har veldig mye pengeproblemer så valgte og kjøpe brukt mobil og faren min kan ikke betale for og fikse den vi har veldig lite penger jeg har gjort litt research på hvordan jeg kan gjøre dette selv men alt som står er at jeg på hard factory resete den og jeg har gjort det mange ganger det har ikke funket. Jeg tok kontakt med mannen som solgte mobilen han sa at jeg kan gi mobilen men må betale 1000 kr og få en som funker bra men jeg har ikke mer og pappa kan ikke betale han sa det og vennene mine blir suspicious det skjer alltid foran dem men det er ikke derfor jeg blir bare irritert og jeg vil ikke miste alt jeg har på mobilen fordi brukte flere dager på og laste ned logge på osv og det tok tid.

Svar

Hei

Så kjedelig at mobilen du kjøpte skrur seg av hele tiden! 

Hvis selger har solgt en mobil som ikke fungerer som den skal, kan du ha rett til at selgeren reparerer den gratis for deg. Men dette avhenger blant annet av hva selgeren sa om mobilens tilstand i forkant av kjøpet og hvor gammel den er. Det er nemlig ikke alt man kan klage på når man kjøper brukte ting fra andre privatpersoner.

Kanskje du kan snakke med foreldrene dine og dere sammen kan spørre om selger kan dekke reparasjonen. Hvis dette ikke fungerer, går det an å undersøke om andre kan reparere mobilen for en billig penge!

Lykke til! :)

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd, veiledning og mekling hvis du og selgeren blir uenig. 

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet 

Besvart: 12.10.2020

Oppdatert: 12.10.2020

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål