Spørsmål og svar

Ble svindlet på Tise. Hva kan jeg gjøre?

Jente, 18

Hei. Kom i kontakt med en på tise angående kjøp av vare. viser seg at jeg er blitt utsatt for svindel. har anmeldt saken til politet og sendt reklamasjon til banken min. Hva skjer om jeg vinner eller reklamasjonen går riktig vei for min del? får jeg pengene mine tilbake? hva mer kan jeg eventuelt gjøre for å få pengene mine tilbake? Hilsen svært frustrert jente 18

Svar

Hei!

Dersom banken din gir deg medhold i reklamasjonssaken du sendte dem, skal de utbetale pengene til deg. Banken vil da "overta" som selgerens motpart og kreve tilbake pengene fra vedkommende. Dette er en mulighet man har i tilfeller man betaler noe med kort, men aldri får varen man har bestilt. Merk at selgeren må være en næringsdrivende (ikke privatperson) - Hvis ikke er det ikke sikkert man får benyttet seg av denne muligheten. 

Hvis politiet forfølger saken din videre, kan det være at selgeren blir dømt til å betale tilbake pengene til deg. Hvis selgeren likevel ikke betaler, kan du velge å kontakte Namsmannen for å få hjelp til å kreve inn pengene. 

Namsmannen

Hvis verken banken eller politiet kan gjøre noe i dette tilfellet, kan du forsøke å kontakte Forliksrådet. De kan i noen tilfeller avsi en dom i saken. Hvis du får medhold hos dem, er det også her mulig å få hjelp fra Namsmannen hvis selgeren likevel ikke betaler: 

Forliksrådet

Alternativt er det mulig å klage inn saken til Forbrukertilsynet. For å gjøre dette, må du ha navnet til selgeren. Merk at Forbrukertilsynet kun kan mekle i slike saker, og har ikke mulighet til å avsi noen dom: 

Forbrukertilsynet

Da håper jeg at saken din løser seg, slik at du får tilbake pengene dine!

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

 

Besvart: 19.4.2021

Oppdatert: 19.4.2021

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål