Spørsmål og svar

Har ikke fått klær som jeg bestilte. Hvordan får jeg tilbake pengene?

Gutt, 16

Hei Jeg hadde addet en på snap som driver med å fikse klesmerker for billigere pris, tror han jobber der så han har sånn rabattkode på nettsiden. Han har lagt ut at han fikser klær billig fra en nettside. Jeg valgte da å sende han penger for at han skulle fikse meg de klærne, men endte opp med å ikke få klærne og han har ikke gitt meg tilbake pengene. Jeg ble svindlet og scammet, kan jeg anmelde dette til politiet og få tilbake pengene mine eller på hvilken som helst måte få tilbake pengene mine? Har han bare på snap.

Svar

Hei!

Dersom du har mistanke om at det har skjedd noe straffbart (svindel), er det absolutt mulig å anmelde dette til politiet. De vil da vurdere saken og avgjøre om de kan gå videre med etterforskning. Hvis de da finner bevis for at selgeren har svindlet deg, vil de kunne gi vedkommende bot eller ta saken videre til domstolene.

Men det finnes andre måter du kan forsøke å få tilbake pengene dine på. Hvis du vet navnet til selgeren, kan du sende inn saken til mekling i Forbrukertilsynet. De vil da forsøke å kontakte deg og selgeren for å løse saken. Dette er kostnadsfritt, men ulempen er at de ikke kan tvinge selgeren til å delta på meklingen.

Forbrukertilsynet

Det er også mulig å sende inn saken til Forliksrådet dersom du vet navnet til selgeren. Dette er det "første nivået" innenfor domstolene. Forliksrådet kan fatte en avgjørelse/dom i saken:

Forliksrådet

Før du tar saken videre, kan du kanskje sende en melding til selgeren på Snap og gi ham en "siste sjanse". Her kan du f.eks skrive at dersom du ikke får tilbake pengene dine innen 7 dager, kommer du til å sende inn saken til Forbrukertilsynet, Forliksrådet eller til Politiet.

Lykke til, så håper jeg dette løser seg raskt!

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 17.6.2021

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål