Spørsmål og svar

Jeg har fått tilsendt feil bukse. Hva gjør jeg?

Jente, 14

Hei jeg har betalte en bukse fra Tise men da den kom til posten så fikk jeg en annen bukse jeg ikke har betalt. Har lyst å få pengen tilbake og sender buksen tilbake ,men personen jeg kjøpte fra har sletta kontoen sin. Så hva skal jeg gjøre?

Svar

Hei!

Huff, dette hørtes ikke helt bra ut. Når selgeren ikke sender deg riktig bukse, så må hen enten gi deg riktig bukse, eller gi deg pengene tilbake.

Hvis du har telefonnummeret, mailadressen eller andre måter å komme i kontakt med denne personen på, kan du sende en klage. Du kan skrive at du ønsker å få tilbake pengene dine, mot at du sender tilbake buksa.

Hvis du ikke får noe svar eller enighet fra selgeren, kan du sende inn saken til mekling hos Forbrukertilsynet eller Konfliktrådet. De kan hjelpe deg å løse slike saker, og dette er gratis. Men da er viktig at du vet hva personen heter. Spør gjerne en voksen om hjelp til å sende inn saken.

Hvis du ikke vet hva personen heter, kan du vurdere om du skal anmelde dette til Politiet. De vil da vurdere om det har skjedd noe straffbart (svindel), og om de har mulighet til å hjelpe deg videre.

Masse lykke til, så håper jeg det løser seg raskt!

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 9.3.2022

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål