Spørsmål og svar

Har bestilt et par sko som aldri kommer. Hvordan får jeg tilbake pengene?

Jente, 15

Hei! Jeg bestilte et par sko fra en norsk nettsiden som heter sneakerbox. Denne nettsiden kom opp på reklame på både Snapchat og Instagram. Etter å ha søkt litt rundt så jeg ikke noen tegn til at det var scam. Men nå er det tre måneder siden jeg bestilte Og de har enda ikke kommer. Jeg gikk til Facebook for å se at tilbakemeldingene til dette firmaet hadde samme opplevelse. Jeg trenger disse pengene tilbake og lurte derfor på om det er mulig å anmelde dette fordi det er snakk om over 1000 kroner. Og hvordan kan jeg eventuelt anmelde? Jeg ser fortsatt disse reklamen og ønsker ikke at andre skal gjøre samme feil. Takk for svar på forhånd.

Svar

Hei!

Det er veldig kjedelig å oppleve at man ikke får det man har kjøpt! Heldigvis er det noen muligheter du kan forsøke for å kunne få tilbake pengene dine. 

Først anbefaler jeg å sende en klage til Sneakerbox, f.eks på mail. Her kan du skrive at du bruker angreretten din, og at de må sende pengene tilbake til deg. Når du kjøper ting på nett, så har du som regel en angrerett på 14 dager. Denne fristen går altså ut 14 dager -etter- du har mottatt skoene. 

Hvis Sneakerbox ikke svarer på klagen din, så kan du forsøke å kontakte banken din og spørre om de kan betale tilbake pengene i stedet. Dette er en mulighet man kan ha hvis man har betalt med bankkort, men aldri fått det man har bestilt, eller om Sneakerbox ikke respekterer angreretten din. Jeg legger ved en link til mer info om dette:

Kortreklamasjon

Hvis banken din ikke kan betale tilbake pengene, så kan du forsøke å kontakte Forbrukertilsynet. De vil kunne mekle i saken mellom deg og Sneakerbox. Dette er kostnadsfritt, men det kan ta litt tid: 

Forbrukertilsynet

Dersom du har mistanke om at Sneakerbox gjør noe straffbart, kan du vurdere å anmelde til Politiet. De vil da vurdere saken og om den kan forfølges. Anbefaler å kontakte Politiet hvis du ønsker mer info om dette: 

Politiet

Lykke til, så håper jeg det løser seg raskt!

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

 

Besvart: 6.5.2021

Oppdatert: 6.5.2021

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål