Spørsmål og svar

Fikk tilsendt feil vare, og butikken gjør det vanskelig å sende den tilbake

Gutt, 19

Bestilte en vare på nett,og endte opp med å få en dyrere vare, i tillegg til personopplysninger om en annen kunde. Dette betyr nok at mine p.o. har blitt sendt til en annen kunde. Tok kontakt med kjeden og de beklaget og skrev "gjerne send pakken tilbake" men de skrev feil navn på meg og virket ikke som de brydde seg (svarte ikke på alle spm). Er nå problemer med å få sendt den tilbake da returetiketten ikke går gjennom, og har vært mye styr med å få til å sende den, og det har gått med en del tid og ekstra penger (måtte kjøpe varen jeg egt skulle ha, og måtte legge ut for det ved å ta fra sparepenger) Hvilke rettigheter har jeg her? Kan jeg velge å beholde varen på bakgrunn av dette? Tenkte i utgangspunktet å returnere, men jeg som kunde har brukt tid og penger på å fikse opp i noe som er deres feil. Er ca 2500kr prisforskjell fra bestilt til mottatt vare. Hva menes med "gjerne send pakken tilbake" betyr det at jeg MÅ sende tilbake eller KAN? Er en stor kjede om det er av betydning

Svar

Hei!

Dersom du skal ha tilbake pengene dine, må du i utgangspunktet sende tilbake varen. Dette gjelder både hvis man bruker vanlig angrerett, eller dersom man hever kjøpet på grunn av at man f.eks har mottatt en feil vare.

Om du velger å beholde varen, kan det bli vanskelig å vinne fram med et krav om å få tilbake pengene senere. 

Hvis du fortsatt ikke har fått en returseddel som duger, vil det være naturlig å sende varen tilbake på samme måte som den ble sendt til deg. Står det ikke noen avsenderadresse på pakken, sjekk gjerne hjemmesiden deres om det er noen postadresse der. Ta vare på dokumentasjon/bevis på at du har sendt pakken, og send gjerne med sporing. 

Deretter kan du kontakte bedriften og be om at de refunderer pengene dine, samt fraktutgiftene du betalte da du sendte varen i retur. 

Skulle bedriften være treige med å betale tilbake det de skylder deg, forsøk å kontakte banken din dersom du betalte varen med kort. Når du betaler noe med kort, kan du i mange tilfeller kreve at banken refunderer pengene dine, f.eks når selger ikke leverer en vare, eller om selger ikke refunderer penger du har krav på: 

Kortreklamasjon

Lykke til, så håper jeg dette løser seg raskt!

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

PS: Dersom du har videre spørsmål om f.eks personopplysninger på avveie, kontakt gjerne Datatilsynet


 

Besvart: 11.6.2021

Oppdatert: 11.6.2021

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål