Kan sjefen dele helseopplysninger med potensielle nye arbeidsgivere?
Gutt, 20
Hei! Har jobb jeg nå ble sykemeldt fra. Har delt grunnen med arbeidsgiver, men da vi allerede var i en "betent" stemning pga jeg ønsket å finne en ny jobb, noe han ikke ble fornøyd med, så prøver han nå å "gå mot meg" i form av å snakke med andre arbeidsgivere innenfor yrket mitt om grunnen til at jeg er sykmeldt. Har han lov til dette? Jeg valgte å dele det med han, men han må vel ha en eller annen form for taushetsplikt? Spesielt om hensikten hans er å brenne broer for meg i jakt på ny jobb ved å snakke dårlig om meg som ansatt (altså at jeg er sykmeldt)... Han ønsker også sterkt av jeg skal si opp jobb selv, istedet for at han gjør. Men hvis jeg gjør det så mister jeg vel mange rettigheter ? Hvilke paragrafer eller lover finnes det som jeg kan bruke om det skulle bli nødvendig, som angår dette? Unnskyld for rotete innlegg, men vet ikke hvor jeg skal få hjelp, eller hvem jeg kan prate med det om ellers som har peiling.. Takk for eventuelle svar
Svar
Hei, og takk for at du tar kontakt!
Kan sjefen dele helseopplysninger med potensielle nye arbeidsgivere?
Å dele helseopplysninger med andre uten ditt samtykke kan fort være i strid med personvernloven. Helseopplysninger regnes som sensitive personopplysninger og er underlagt strenge regler for behandling og deling. Ta gjerne kontakt med Datatilsynets veiledningstjeneste for spørsmål rundt dette.
Potensielle arbeidsgivere har ikke lov å be deg som jobbsøker om helseopplysninger, med mindre det er nødvendig for å utføre de spesifikke arbeidsoppgavene som stillingen krever. Hvis du søker på en kontorjobb, kan ny arbeidsgiver ikke spørre om din generelle helsetilstand. Men hvis du søker på en jobb som krever tunge løft, kan arbeidsgiver spørre om du har noen fysiske begrensninger som påvirker din evne til å utføre disse oppgavene.
En potensiell arbeidsgiver har heller ikke lov å innhente helseopplysninger på annen måte, som for eksempel spørre tidligere arbeidsgiver om det. Se arbeidsmiljøloven § 9-3.
Sjefen ønsker sterkt at jeg skal si opp jobb selv, i stedet for at han gjør. Men hvis jeg gjør det så mister jeg vel mange rettigheter?
Ønsker du selv å slutte i jobben? Da må du selv si opp jobben. Så lenge arbeidsgiver ikke selv ønsker å avslutte ditt arbeidsforhold, og heller ikke har en saklig grunn til å si deg opp, kan du ikke forvente at arbeidsgiver gir deg en oppsigelse.
Så lenge du planlegger tidspunktet for din oppsigelse slik at du kan gå rett over i en ny jobb, påvirker dette ikke dine rettigheter.
Men hvis du selv sier opp jobben uten å ha en ny jobb å gå til, vil du normalt sett ikke ha rett til dagpenger fra NAV med en gang. Da risikerer du altså å stå uten inntekter en periode.
Ønsker du ikke selv å si opp? Men er det egentlig arbeidsgiver som vil avslutte arbeidsforholdet? Da er det ikke lurt å si opp selv. Da mister du muligheten til å gå til sak som du har hvis det er arbeidsgiver som sier deg opp. Blir du sagt opp og du mener at arbeidsgiver ikke har en saklig grunn til det, kan du ta saken til en domstol. Men sier du opp selv, kan du jo ikke det.
Arbeidstilsynets svartjeneste i samarbeid med ung.no
Vær oppmerksom på at vårt svar kun er veiledende. 
Besvart: 8.4.2025
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
