Spørsmål og svar

Blir veldig rød når hun blir flau

Jente, 13

Hvis jeg blir flau pleier jeg å bli veldig rød ikke VELDIG rød men sånn tomat liksom og jeg føler meg så liten og ubehagelig hvis jeg kjenner at jeg blir flau så hvordan kan jeg få mer selvtillit og ikke bry meg om at jeg blir rød?

Hei,

Så flott at du skriver til ung.no.

Det du beskriver er ikke så uvanlig, men jeg synes det er veldig flott at du ser det på den måten du gjør, nemlig at du lurer på hvordan du kan la være å bry deg om at du blir så rød.

Først og fremst: Kanskje blir du ikke så rød som du tror. Prøv å ta et bilde av deg selv, eller en video når du tenker at du er skikkelig rød, og sammenlign med hvordan du er til vanlig. Ofte tenker vi at det er "verre" enn det faktisk er.

En annen ting som er verdt å tenke på: Når du blir så rød, hva gjør de andre rundt deg? Kommenterer de? Gjør de narr? Sånn at det flaue øyeblikket varer lenger? Eller støtter og oppmuntrer de? Da kan det ofte gå litt fortere over. Hvis du ikke har noen rundt deg som kan støtte og hjelpe deg, så kan det være lurt å være denne personen for seg selv. Og husk på at du også kan være den personen for andre. Ofte er det nettopp det du påpeker, at du kanskje har litt dårlig selvtillit på en ting som gjør at du begynner å rødme. Alle mennesker rødmer innimellom fordi de blir flaue eller stressa. Det er normalt og menneskelig.

Et annet triks for å dempe rødmingen, og også få bedre selvtillit på, er å skjønne hva som skjer i kroppen når man rødmer. Da går pulsen raskere, altså hjertet slår raskere, og blodet går fortere rundt i kroppen. Det er det som gjør at man ser rød ut. Det er akkurat som når man trener. Måten man får vekk rødmen på er nettopp da å roe pulsen. Det kan du gjøre feks. ved å forsøke å puste roligere, pass på å puste godt ut og fokuser på det. Mange kan finne det nyttig å knytte nevene godt sammen for så å slippe dem opp igjen. Det kan være en god måte å flytte fokus og på den måten avlede tankene fra det som gjør deg flau.

Også, kanskje det viktigste av alt: Etter at rødmen har gitt seg, så husk å berømme deg selv for at du sto i situasjonen selv om den var ubehagelig.

Sjekk ut andre gode tips i artiklene som ligger under her og.

Jeg heier på deg!

Med vennlig hilsen helsesykepleier

i samarbeid med ung.no

Med vennlig hilsen helsesykepleier

i samarbeid med ung.no

Besvart: 7.6.2025

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål