Er det krav om kvittering når man skal reklamere på et produkt?
Gutt, 15
Hei, jeg har kjøpt en xbox kontroller på Power. Den ene knappen er uresponsiv og jeg vil bytte til ny kontroll, men jeg har mistet kvitteringen. Men jeg har bevis i at jeg har kjøpt kontrolleren, på mobilbanken min. Der kan jeg se, hvor jeg kjøpte kontrolleren og hvilken dato jeg kjøpte den. Det står bare «varekjøp», ikke hva type vare det er. Jeg lurer, er dette nok bevis til å få kunne byttet den dersom jeg går inn og viser dem dette?
Svar
Hei gutt15 år.
Vi forstår det slik at du har kjøpt en vare som har gått i stykker og skal benytte deg av reklamasjonsretten men finner ikke kvitteringen fra selger.
Loven stiller ikke krav til at originalkvittering må fremvises, men ved en reklamasjon kan selgeren kreve at du sannsynliggjør at varen er kjøpt hos han og når kjøpet ble foretatt. Har du betalt med kort, kan dette for eksempel gjøres ved å legge frem en kontoutskrift. Mobilbank falder også innenfor lovens krav.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 17.12.2021
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål