Prøver å si opp en app, men det går ikke. Kan jeg sperre kortet?
Gutt, 19
Hei jeg lurte på om når man har logget seg på og betalt for en app, men så vil ikke de la meg si opp abomonomentet, så hvis jeg sperrer kortet og bestiller nytt bankkort vil de kunne trekke penger fra meg da?
Svar
Hei!
Du har helt rett i at det skal være mulig å si opp et abonnement man har inngått. Det gjelder også for en app.
Forbrukerrådet mener at det skal være like enkelt å si opp et abonnement som det var å inngå abonnementet.
Hvis du prøver å kontakte de som har laget appen, for eksempel gjennom mail eller via appen, ta skjermdump av det du sender. Da har du et bevist på at du har prøvd å si opp abonnementet.
(Merk at det kan være at du må betale ut en oppsigelsestid på for eksempel 1 måned. Dette skal i så fall fremkomme i vilkårene)
Når du har et bevist på at du har forsøkt å komme deg ut av abonnementet, men at det er app-selskapet som hindrer deg, kan du sperre kortet og bestille nytt bankkort uten at app-selskapet kan klage på det i etterkant. De kan ikke trekker penger fra det nye kortet.
Hvis du bestiller nytt kort, må du passe på å varsle andre selskap du har et abonnement hos og oppdatere informasjonen der.
Lykke til!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Besvart: 3.4.2025
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål