Endret innholdet a kurs - hva kan jeg gjøre?
Gutt, 19
Hei, Ung! I går stilte jeg spørsmålet under, men det var ingen som var i stand til å svare på det. Da lurer jeg på om det er noen dere kan henvise meg til for å få svar på spørsmålet. Jeg har skrevet under på en kontrakt som omhandler et salgskurs på nett. Kurset koster 220 000 kr. Jeg har ikke ennå betalt, men jeg har tenkt til å gjøre det. I dag fikk jeg vite at dette firmaet (untenlandsk) har trappet ned på hvor ofte de har en-til-en samtaler fra hver dag til tre dager i uken. I kontrakten står det at jeg har krav på en-til-en samtaler hver dag. Mitt spørsmål er; Kan jeg true med å gå til rettsak hvis de ikke gir meg en-til-en samtaler hver dag hvis jeg velger å sette ned foten?
Svar
Hei.
Dersom du har kjøpt en tjeneste, i dette tilfelle et salgskurs som lover en til en samtale hver dag i uken i sitt markedsføringstiltak og i kontrakten er det presis det de skal levere.
Dersom kursutbyder redusrerer tilbudet til kun 3 ganger i uken foreligger det er brudd på avtalen.
Dersom man lokker en potensiell kunde med et tilbud i sin markedsføring, men ikke leverer i henhold til markedsføringen / avtalen har de ført villedende markedsføring.
Utgangspunktet er at dersom man får et redusert tilbud skal man også ha et tilsvarende prisavslag.
Jeg er i øvrig veldig overrasket over prisen på dette kurs. Denne prisen svarer til en et årig uddannelse på et utenlandsk universitet og her tenker jeg på de dyreste utdannelser. Umiddelbart tenker jeg at dette er en urimelig høy pris for et kurs. Jeg håper at du ikke har tatt opp lån for å gå på dette kurs. De fleste lærer salg på en arbeidsplass som driver med salg.
Du skal først og fremst sende en skriftlig klage til selskapet og protestere på det reduserte tilbud. Jeg anbefaler at du venter med å betale til saken er kartlagt.
Dersom du kunne skrive på nytt og sende lenken til selskapets nettside eller på annen måte opplyse om hvem som står bak dette selskapet og hvor det er registrert, kan jeg lettere veilede deg om hvordan du kan gå frem i saken og hvilken instans du eventuell skal klage til. Dersom du også kan opplyse om hvordan du har funnet dette kurs, om det er via nettsøk eller sosiale medier etc. vil det være fint.
Håper på at dette var til hjelp.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 25.8.2023
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål