Ving har endret vår reisedato - hva gjør vi?
Jente, 17
Gjengen min bestilte i oktober en tur til ayia napa, avreise fra norge 07:00, 1.juli og hjemreise 01:25 den 9.juli. Dette betalte vi 16k for hver, og vi ligger 2 stykker sammen på et rom. I dag varslet de om at de har flyttet reisen til 28. juni med avreise 18:45 og hjemreise 13:45 den 5. juli. Dette er en mye kortete periode enn hva vi hadde bestilt. Spesielt hvis man ser på antall timer: 225 og 133. 16 000/8 er 2000kr daglig. Og det er slikt vi tenkte da vi bestilte. Ving mener at de ikke har mulighet til å refundere oss mere enn 500kr for de over 18, og 250 for de under 18. I tillegg så var nå den eneste hotellsituasjonen de kunne tilby oss: vi må bo 4 stykker på hvert rom. Og de mener at selv om vi skal ha færre hotellrom, må vi fortsatt betale samme pris. For oss virker dette som noe de gjør med vilje, for å tjene penger, hvis hver enkeltperson av oss f.eks taper 1500kr på dette, så tjener de 30 000kr (vi er 20 jenter). Hva kan vi gjøre i denne situasjonen?
Svar
Hei.
Pakkereisen du har kjøpt, skal være slik som det er oppgitt i markedsføring og brosjyrer, og som dere har avtalt. Hvis dere for eksempel har fått et redusert tilbud i forhold til det dere har avtalt, har arrangøren ansvar. Arrangørens ansvar gjelder også tjenester fra underleverandør. Rettighetene dine er fastsatt i pakkereiseloven.
Du kan kreve at arrangøren ordner opp hvis noe ikke stemmer med hva som er forespeilet eller avtalt på forhånd. Det er likevel ikke alltid at arrangøren er i stand til å løse problemene. Da kan du ha krav på prisavslag. Hvis du i tillegg har lidd et økonomisk tap, kan du kreve erstatning. Dere bør sende en skriftlig klage, kreve at endringerne er sammenligbare med den opprinnelig reise, dersom det ikke kan tilby det kan du enten heve avyalen eller og be om en reduksjon i prisen.
Hvis du ikke kommer noen vei med turarrangør eller reisebyrået, kan du sende saken videre til Pakkereisenemnda. Arrangøren har plikt til å informere om denne muligheten for videre klage, og om klagefristen.
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 23.1.2024
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål